Kimya Öğretmen Adaylarının Kimyasal Maddelerin Zararlılıklarına İlişkin Bilgi Ve Beceri Düzeylerinin Deney Etkinlikleri İle İncelenmesi


Yavuzcan B., Akkuzu Güven N.

8. Ulusal Kimya Eğitimi Kongresi, İstanbul, Türkiye, 6 - 08 Eylül 2023

  • Yayın Türü: Bildiri / Yayınlanmadı
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Kimya öğretmen adaylarının güvenli çalışma ortamlarında deneylerini yapması son derece önemlidir. Çünkü laboratuvarda yapılan eğitim ve araştırmaya yönelik her türlü çalışma, çeşitli riskleri de beraberinde getirmektedir (Hill ve Finster, 2016). Bu nedenle güvenli bir laboratuvar ortamında çalışabilmek ve karşılaşılabilecek kazaları en aza indirebilmek amacıyla öğretmen adaylarının öncelikle kimyasal madde ve özelliklerine ilişkin bilgi ve beceriye sahip olmaları gerekmektedir (Akkuzu Güven ve Uyulgan, 2022; Karapantsios, Boutskou, Touliopoulou ve Mavros, 2008). Buradan hareketle araştırmanın amacı, kimya öğretmen adaylarının laboratuvar güvenliği kapsamında kimyasal maddelerin zararlılıkları hakkında temel bilgi ve beceri düzeylerini deney etkinlikleriyle süreç içerisinde incelemektir. Araştırmada bütüncül tek durum deseninden yararlanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını bir devlet üniversitesinde Eğitim Fakültesi Kimya Öğretmenliği Programı’nda okuyan ve Genel Kimya Laboratuvar dersi alan 21 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırma 2021-2022 Eğitim-Öğretim yılı Bahar döneminde Genel Kimya Laboratuvarı dersinde gerçekleştirilmiştir. Veriler, Kişisel Bilgi Anketi (KBA), Laboratuvar Güvenliği Konusuna ilişkin Çalışma Yaprakları (LGÇY) ve Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formları (YYGF) olmak üzere çeşitli veri toplama araçları kullanılarak toplanmıştır. Kimyasal maddelerin zararlılıkları ile ilgili laboratuvar güvenliği kapsamında 5 farklı deney esas alınarak hazırlanan çalışma yapraklarının analizi nitel olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada çalışma yapraklarının analizi cevap kategorileri ve öğretmen adayı frekansı üzerinden verilmiştir. Öğretmen adayları ile yapılan yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen verilerin analizinde ise betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Genel kimya deneylerinde, LGÇY VE YYGF’ den elde edilen bulgular değerlendirildiğinde; öğretmen adaylarının az sayıda kimyasal madde kullandıkları deneylerde kimyasal maddelerin zararlılıklarını daha iyi bildikleri, çok sayıda kimyasal madde kullandıkları deneylerde ise kimyasal maddelerin zararlılıklarını karıştırdıkları ortaya çıkmıştır. Araştırma sonunda öğretmen adaylarının kimyasal maddelerin zararlılık piktogramlarını çizmede zorluk yaşadıkları, özellikle yanıcı ve yakıcı piktogramlarını karıştırdıkları; ayrıca kimyasal maddelerin zararlılıkları ile ilgili eksik ve yanlış bilgiye sahip oldukları ortaya çıkmıştır. Araştırmanın nihai sonuçları ışığında öğretmen adaylarının laboratuvar güvenliğinin diğer kategorilerine ilişkin bilgi ve beceri durumlarına yönelik benzer çalışmalar yürütülebilir. Ayrıca adayların bu konuyla ilgili bilgi ve becerileri ileride öğretmenlik meslek hayatlarında araştırılabilir.