32.İzmir Dişhekimleri Odası Uluslararası Bilimsel Kongre ve Sergisi & 1. Ege Bölgesi Dişhekimleri Odaları Bilimsel Kongre ve Sergisi, İzmir, Türkiye, 20 - 23 Kasım 2025, ss.1, (Özet Bildiri)
Amaç: Çalışmanın amacı, diş hekimliği fakültesindeki öğrencilerin bu mesleği seçmelerinde etkili olan faktörler, mesleğe ilişkin düşünceleri, mezuniyet sonrası kariyer seçimi ve kariyer seçiminde etkili olan faktörleri belirlemektir. Ayrıca öğrencilerin ders bazında fakültede aldıkları teorik ve uygulamalı eğitimin, Diş Hekimliğinde Uzmanlık Sınavı (DUS)’na yönelik beklentilerini değerlendirmeyi amaçlamaktır.
Yöntem: Çalışmaya, Dokuz Eylül Üniversitesi Diş
Hekimliği Fakültesinde 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören 111 öğrenci dahil
edilmiştir. Öğrencilere çoktan seçmeli, açık uçlu ve likert tipi skala
olmak üzere üç farklı yanıt tipinden oluşan 46 soruluk bir anket uygulanmıştır. Öğrencilere uygulanan ankette sosyodemografik sorular, kariyer yönetimi,
uzmanlık alanı seçimi ve seçimi etkileyen faktörler ile ilgili sorular ve
fakülte eğitiminin DUS üzerine etkileri ile ilgili
sorular yer almıştır. Veriler IBM SPSS Statistics 22 programı ile analiz
edilmiştir. Anlamlılık değeri p < 0,05 olarak belirlenmiştir.
Bulgular:
Katılımcıların %53,2’si kadın, %46,8’i erkektir. Yaş ortalaması 22,0 ± 1,17
olup, öğrencilerin %57,7’si 3.sınıf, %42,3’ü 4.sınıftadır. Katılımcıların
%73,9’u mezuniyet sonrası uzmanlık yapmayı planlamaktadır. İlk
tercih edilen uzmanlık alanı her iki cinsiyette ağız,
diş ve çene cerrahisi olmuştur. Erkeklerde cerrahi
tercihi daha yüksek olsa da fark istatistiksel olarak
anlamlı değildir (p=0,073). Cinsiyet ile akademik
ilgi arasında anlamlı ilişki
saptanmıştır (p=0,006). Kızların %62,7’si akademik alana ilgi
duyarken, erkeklerde bu oran %36,5’tir. Cinsiyete göre DUS’a
çalışma durumuna bakıldığında kızların (%94,9) erkeklere
(%78,8) göre sınava daha fazla hazırlandığı görülmüştür (p=0,011).
Dershaneye kaydolma durumu, kızlarda erkeklere göre
daha fazla olmasına rağmen fark anlamlı değildir (p=0,058).
Üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri arasında yapılan değerlendirme sonucunda, fakülteden
rehberlik desteği alma durumuna (p=0,001) ve uzmanlık
tercihinde en etkili faktöre (p=0,014) ilişkin yanıtlar
arasında istatistiksel olarak anlamlı farklar saptanmıştır.
Sonuçlar: Elde edilen veriler, cinsiyet
ve öğrenim
düzeyinin
öğrencilerin mesleğe ve uzmanlık alanlarına bakışlarında belirleyici olduğunu
göstermektedir. Öğrencilerin tercihlerinde bireysel hedefler, akademik ilgi ve
öğrenim süreci boyunca kazandıkları deneyimlerin önemli olduğu çalışmada
görülmüştür. Fakültelerde kariyer rehberliği ve akademik
yönlendirme çalışmalarının güçlendirilmesi öğrencilerin
mesleki gelişimine katkı sağlayacaktır.
Aim: The aim of this study is to determine the factors influencing dentistry students’ choice of profession, their perceptions of the profession, their postgraduate career preferences, and the factors affecting these preferences. Additionally, the study aims to evaluate students’ expectations regarding the Diş Hekimliğinde Uzmanlık Sınavı (DUS) in relation to the theoretical and practical training they receive during their dental education.
Materials-Methods: The
study sample consisted of 111 dental students enrolled
in the third and fourth years at
Dokuz Eylul University. A 46-item questionnaire consisting of three different
response types—multiple-choice, open-ended, and Likert-scale questions—was
administered to the participants. The questionnaire included socio-demographic
questions, items related to career management, specialty selection and
influencing factors, as well as questions evaluating the perceived impact of
dental education on DUS preparation. Data were analyzed using IBM
SPSS Statistics 22, with the level of significance set
at p<0.05.
Results: Among the participants, 53.2% were female and 46.8% were
male. The mean age was 22.0±1.17 years. Of the total sample, 57.7% were
third-year students and 42.3% were fourth-year students. A majority of students
(73.9%) intended to pursue postgraduate specialization, with oral and
maxillofacial surgery being the most preferred field among both genders.
Although male students showed a higher inclination toward surgical specialties,
the difference was not statistically significant (p=0.073). A statistically
significant association was identified between gender and interest in academic
careers (p=0.006). Specifically, 62.7% of female students expressed an interest
in academia, compared with 36.5% of male students. Regarding DUS
preparation, female students (94.9%)
were found to study for the exam more frequently than male
students (78.8%) (p = 0.011).
Although course enrollment rates were higher among females than males, the
difference was not statistically significant (p=0.058). When comparing third-
and fourth-year students, significant differences were observed regarding the
receipt of guidance or mentoring support from the faculty (p=0.001) and the
most influential factor affecting specialty preference (p=0.014).
Conclusions: Gender and
educational level were found to be key determinants shaping students’
perceptions of dentistry and specialization choices. Individual goals, academic
interest, and experiences gained during education play an important role in
career decision-making. Strengthening career counseling and academic guidance
within dental faculties may contribute positively to students’ professional
development.