TEKNIK DERGI/TECHNICAL JOURNAL OF TURKISH CHAMBER OF CIVIL ENGINEERS, vol.34, no.4, pp.105-132, 2023 (Scopus)
Within the scope of this study, it is aimed to develop relations for different maneuvers by
using the data collected from four different unsignalized intersections in İzmir. In the study,
it is observed that the critical gap acceptance value varies significantly under main arterials
involving low volumes of traffic; however, when the highway traffic flow reaches high
values, drivers accept shorter gaps. In determining the gap acceptance value it is observed
the maneuver of the driver trying to find an appropriate gap at the intersection is more
effective than the maneuver of the driver entering the intersection. Another output of the
study is that driver behaviors are more effective, especially at main arterials having low
traffic flow, and it is determined that the actual values observed in the field can be achieved
by adding behavioral differences to the investigated models.
Bu çalışma kapsamında İzmir’de yer alan 4 ışıksız kavşaktan toplanan verilerden
yararlanarak, farklı manevralar için bağıntılar geliştirilmeye çalışılmıştır. Çalışmada, kritik
aralık kabul değerinin, düşük ana yol hacim değerleri altında önemli oranda değişkenlik
gösterdiği; ancak ana yol trafik akımı yüksek değerlere ulaştığında sürücülerin daha kısa
aralıkları kabul ettikleri görülmüştür. Aralık kabul değerinin belirlenmesinde, kavşağa giriş
yapacak sürücünün manevrasından daha çok; uygun aralık bulmaya çalıştığı manevranın
daha etkin olduğu görülmüştür. Çalışmanın bir diğer çıktısı da, özellikle düşük ana yol trafik
akımı etkisi altında sürücü davranışlarının daha etkili olduğu ve davranış farklılıklarının
modele katılmasıyla sahada gözlemlenen değerlere daha sağlıklı biçimde ulaşılabileceği
anlaşılmıştır.