Türk Oral ve Maksillofasiyal Cerrahi Derneği 32. Uluslararası Bilimsel Kongresi, Antalya, Türkiye, 5 - 09 Kasım 2025, ss.1-3, (Tam Metin Bildiri)
AMAÇ:Bu çalışma, Türkçe YouTube videolarında sunulan sinüs yükseltme (sinus lift) prosedürlerinin içerik kalitesi, doğruluğu ve eğitim değerini, ayrıca izleyici etkileşimi ve dijital sağlık okuryazarlığını değerlendirmeyi amaçladı.
YÖNTEM:23 Nisan 2024 tarihinde, 07:00–19:00 saatleri arasında, izleme geçmişinden etkilenmemek için yeni bir Google hesabı kullanılarak YouTube Türkiye tarandı. “Sinüs yükseltme” veya “sinüs kaldırma” anahtar kelimelerini içeren videolar dahil edildi. Ses içermeyen, Türkçe dışındaki dillerde olan, 30 dakikadan uzun, reklam içeren veya konu ile ilgisiz videolar hariç tutuldu. Görüntüleme sayısı, video süresi, yüklemeden beri geçen süre, beğeni, beğenmeme, yorum sayısı, yükleme kaynağı ve video türü gibi veriler toplandı. Videolar eğitim amaçlı veya tanıklık (hasta deneyimi veya yardımcı personel bilgilendirme) olarak sınıflandırıldı ve ağız, diş ve çene cerrahisi uzmanı ile beşinci sınıf diş öğrencisi tarafından Video Bilgi ve Kalite Endeksi (VIQI) ve Küresel Kalite Ölçeği (GQS) kullanılarak değerlendirildi. İzleyici etkileşimi etkileşim endeksi ve görüntüleme oranı ile hesaplandı.
BULGULAR:Videoların çoğu sağlık profesyonelleri tarafından yüklenmiş ve eğitim amaçlıydı. Medyan VIQI ve GQS puanları düşük ila orta kaliteyi gösterdi. Videolar sıklıkla yazar bilgisi, yükleme tarihi, referans ve cerrahi prosedürler veya komplikasyonlar hakkında ayrıntı içermiyordu. İzleyici etkileşimi orta seviyedeydi ve değerlendiriciler arasında anlamlı fark gözlenmedi.
SONUÇ:Türkçe YouTube videolarında sunulan sinüs yükseltme prosedürleri, profesyonel katkıya rağmen düşük eğitim kalitesine sahiptir. Önemli bilgiler sıklıkla eksik olup, videoların hasta eğitimi ve mesleki öğrenimdeki değerini azaltmaktadır. Sağlık profesyonelleri kanıta dayalı içerik üretmeli, izleyiciler ise dijital sağlık içeriğini eleştirel bir şekilde değerlendirmelidir.
OBJECTIVE:This study evaluated the content quality, accuracy, and educational value of Turkish-language YouTube videos on sinus lift procedures, along with viewer engagement and digital health literacy.
METHODS:On April 23, 2024, between 07:00 and 19:00, YouTube Turkey was searched using a new Google account to avoid recommendation bias. Videos containing the keywords “sinüs yükseltme” or “sinüs kaldırma” were included. Videos without audio, in non-Turkish languages, longer than 30 minutes, containing advertisements, or unrelated to the topic were excluded. Data on view count, duration, time since upload, likes, dislikes, comments, upload source, and video type were collected. Videos were classified as educational or testimonial and evaluated independently by an oral and maxillofacial surgeon and a fifth-year dental student using the Video Information and Quality Index (VIQI) and Global Quality Scale (GQS). Viewer engagement was calculated using the interaction index and view rate.
RESULT:Most videos were uploaded by health professionals and were educational. Median VIQI and GQS scores indicated low to moderate quality. Videos often lacked author identification, publication date, references, and detailed coverage of surgical procedures or complications. Viewer engagement was moderate, and no significant differences were observed between evaluators.
CONCLUSION:Turkish YouTube videos on sinus lift procedures have low educational quality despite professional involvement. Key information is often missing, reducing their value. Health professionals should provide evidence-based content, and viewers should critically assess it.