Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, cilt.19, sa.38, ss.345-359, 2019 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de lise tarih ders kitaplarında eğitim tarihi konularına
yer verilme oranlarını ortaya koymaktır. Bu çerçevede, araştırmada tarih ders kitaplarında
eğitim tarihi ile ilgili hangi kavramların ne sıklıkla kullanıldığı ve hangi temalarda yoğunluk
kazandığı ele alınmıştır. Bu araştırmada 9, 10, 11 ve 12. sınıf tarih ders kitaplarında eğitim
tarihi ile ilgili elde edilen veriler içerik çözümlemesiyle değerlendirilmiştir. Lise tarih ders
kitaplarının genelinde araştırma konusuyla ilgili olarak en sık tekrarlanan kavramların
sırasıyla; Medrese, Türk Tarih Kurumu, Enderun Mektebi, Sıbyan Mektepleri, Millet
Mektepleri ve Türk Dil Kurumu olduğu görülmüştür. Araştırma bulgularına göre, lise tarih
ders kitaplarında eğitim tarihine sınırlı oranlarda da olsa her sınıf düzeyinde yer verildiği
görülmüştür. Bu sevindirici bir durumdur.
The aim of this research is to demonstrate placed rates of education history in
high school history textbooks in Turkey. In this context, used concepts with frequency and
concentrated themes have studied related to the history of education in the history textbooks.
In this study, the data about the history of education in the 9, 10, 11 and 12th grade history
textbooks were evaluated with content analysis. Among the high school history textbooks, the most frequently repeated concepts related to the research subject respectively were
Madrasah, Turkish Historical Society, Enderun School, Sıbyan Schools, National Schools and
Turkish Language Association. According to the findings of the study, it was seen that the
history of education in high school history textbooks is included in each class level. Even it
was a limited proportion this is pleasing situation.