Buca Eğitim Fakültesi öğrencilerinin küresel iklim değişikliğine yönelik endişe düzeyleri


Semenderoğlu A., Arslan K.

International Journal of Geography and Geography Education (IGGE), cilt.53, ss.39-58, 2024 (Hakemli Dergi)

Özet

İklim, yeryüzünün herhangi bir yerinde uzun yıllar boyunca gözlenen hava koşullarının ortalama durumudur. İklim değişikliği ise genel olarak; iklim koşullarında küresel ve yerel ölçeklerde uzun süreli ve yavaş gelişen anlamlı değişiklikler şeklinde tanımlanabilir. Çalışmanın amacı, Dokuz Eylül Üniversitesi’nde öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarının küresel iklim değişikliğine yönelik endişe düzeylerini belirlemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden kesitsel tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmaya kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü ile Matematik ve Fen Eğitimi Bölümlerinden olmak üzere 11 anabilim dalından toplam 200 öğrenci katılmıştır. Çalışmada Stewart (2021) tarafından hazırlanmış, Gezer & İlhan (2021) tarafından Türkçe’ye uyarlanmış İklim Değişikliği Endişe Ölçeği katılımcılara uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS Statistics 23 paket programı kullanılmış, tanımlayıcı ve yorumlayıcı istatistikler yoluyla bulgulara ulaşılmıştır. Bulgular, cinsiyet, bölüm, sınıf düzeyi gibi değişkenlerde öğrencilerin iklim değişikliğine yönelik endişe düzeyleri açısından istatistiksel olarak anlamlı farklar ortaya koymazken, yerleşim birimi ve daha önce iklim konusunda ders alma durumu gibi değişkenlere göre anlamlı farklılıklar ortaya koymuştur.

Climate refers to the average state of weather conditions observed over many years in any region of the Earth. Climate change, on the other hand, can generally be defined as significant, long-term, and gradually developing changes in climate conditions on both global and local scales. The aim of this study is to determine the levels of concern regarding global climate change among pre-service teachers studying at Dokuz Eylül University. A cross-sectional survey model, one of the quantitative research methods, was employed in this study. A total of 200 students from 11 departments, including the Department of Turkish and Social Sciences Education, the Department of Computer Education and Instructional Technology, and the Department of Mathematics and Science Education, were selected using the convenience sampling method. The Climate Change Anxiety Scale, originally developed by Stewart (2021) and adapted into Turkish by Gezer & İlhan (2021), was administered to the participants through a survey. The data were analyzed using SPSS Statistics 23, and findings were obtained through descriptive and inferential statistics. The results indicated that there were no statistically significant differences in students’ levels of concern about climate change based on variables such as gender, department, or class level. However, significant differences were found based on variables such as the type of residential area and whether the students had previously taken a course on climate issues