The Journal of Academic Social Science, no.138, pp.27-47, 2023 (Peer-Reviewed Journal)
Tarihsel bir perspektiften ele alındığında pandemi sonrası insan yaşamı geri
dönülemez değişim ve dönüşümlere gebe kalmıştır. Bu dönüşüm sürecine en
anlamlı örneklerden biri de Wuhan’da 2019 yılının sonunda ortaya çıkarak
yaşamlarımıza dahil olan yeni bir tip koronavirüstür. Tüm dünyaya dalga dalga
yayılan virüsün Dünya Sağlık Örgütü tarafından küresel salgın olarak ilan edilmesi
ile de sosyal yaşamda köklü değişiklikler meydana gelmiştir (WHO, 2020). Sosyal
yaşamın en önemli dinamiklerinden biri olan eğitim de bu süreçten direkt olarak
etkilenmiş ve çevrimiçi kavramı ile öğrenci ve eğitmenler için bambaşka bir süreç
başlamıştır (UNESCO, 2020). Bu araştırmada Covid-19 pandemi sürecinde yüz
yüze eğitime geçen İngilizce ve Türkçe öğretmen adaylarının pandemi koşulları
sebebi ile yaşadığı eğitimsel ve psikolojik zorlukların nitel araştırma yöntemi ile
incelenmesi amaçlanmıştır.Türkiye’nin batısında yer alan bir devlet üniversitesinde
gerçekleştirilen çalışmada anlatı hikayesi deseni ile toplanan verilerin analiz
sonucu göstermiştir ki araştırmanın çalışma gurubunu oluşturan 2. sınıf Türkçe ve
İngilizce öğretmen adayları pandeminin eğitim ve psikolojik yaşamlarına etkileri
konusunda benzer zorlukların altını çizmiştir. Çalışmanın ilk boyutu pandeminin
öğretmen adaylarının psikolojik yaşamları üzerindeki etkileri iken çalışmanın
ikinci boyutu eğitim yaşamları üzerindeki etkileridir. Psikolojik boyut; tükenmişlik
hissi ana teması altında toplanırken kendini çöp gibi hissetme, kaygı bozukluğu ve
yalnızlık hissi alt temaları çerçevesinde yapılandırılmıştır. Pandeminin eğitim
boyutu ise çevrimiçi ve yüz yüze eğitim ana temaları çerçevesinde incelenmiş ve
altı farklı alt tema olarak şekillenmiştir. Üç ana tema ve dokuz alt tema altında
toplanan bulgular göstermektedir ki Covid-19 sürecinde her iki öğretmen adayı
grup da psikolojik açıdan ciddi yıkımlar deneyimlemiş fakat yüz yüze eğitime
geçiş ile yaşanan zorluklar olumlu bir gidişata evirilmiştir.