Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt.19, sa.3, ss.349-371, 2017 (Hakemli Dergi)
Kurucu antlaşmaları çerçevesinde hem devletler-arası hem de ulus-üstü özellikleri
bir arada barındıran bir uluslararası örgüt olan Avrupa Birliği’nde (AB) yetki paylaşımı,
tarihsel evrimi süresince değişen ve tartışılan bir konu olmuştur. Bu çalışma, Birlik ve üye
devletler arasında paylaşılan/yarışan yetki alanlarında Birliğin yetki kullanımı sınırlarını
belirleyen bir ilke olarak subsidiaritenin AB hukukundaki yeri ve uygulanması ile ilgili süreç
odaklı ve bütüncül bir değerlendirme sunarak güncel tartışmalara katkıda bulunmayı
hedeflemektedir. Çalışmada, üye devletlerin yetki alanlarını korumak üzere kurucu
antlaşmalara eklediği bu ilkenin Birlik tasarruflarında uygulanması, yasama ve yargı
açısından incelenmiş ve hukuki denetim açısından ortaya çıkan sorunlar belirlenmiştir. Usul
kuralları ve oluşan Adalet Divanı içtihadı bir arada değerlendirildiğinde, subsidiarite
ilkesinin esas olarak Birlik yasama faaliyetlerinde bir ön denetim işlevi gördüğü ortaya
çıkarılmıştır
Shared competence has been a fluid and contested topic in the European Union
(EU), which is an international organization that has incorporated both intergovernmental
and supranational characteristics, throughout its historical evolution. This study aims to
contribute to current discussions on the place and implementation of subsidiarity as a
principle determining the boundaries of the excercise of competence by the Union in the
fields of shared competence between the Union and member states, by presenting a processoriented and comprehensive evaluation. In the study, the implementation of this principle -
which has been incorporated in the founding treaties by member states in order to protect
their competence - in EU actions was inquired and the related problems were ascertained.
When procedural rules and the culminated case law of the Court of Justice were evaluated
together, it was found out that the principle of subsidiarity predominantly serves the function
of ex ante control of EU legislative actions.