Gastronomi Turizmi Araştırmaları-1, ÖZDOĞAN OSMAN NURİ,GÜLER MEHMET EMRE, Editör, Detay Yayıncılık, Ankara, ss.86-100, 2024
Son yıllarda küresel alanda yoğun rekabetin yaşandığı pazarlarda başarı elde etme şansı artık
devletlerin yanı sıra bölgelerin ve şehirlerin, kişilerde oluşturdukları algılamalara bağlı
olmaktadır (Serçeoğlu N.& Boztoprak F. & Tırak L., 2016).Bir şehrin iyi bir markaya sahip
olması için gerçekten var olmasa bile ayırıcı bir özelliğe sahip olması gerekmektedir (Özdemir
& Karaca, 2009).Bu durum giderek artan rekabet ortamında destinasyonları farklılık yaratmaya
zorlamaktadır. Farklılık yaratmada benzersiz bir gastronomik kimliği kullanmak destinasyona
olumlu sonuçlar doğurabilmektedir. Bölgeye özgü benzersiz yiyecek ve içeceklerin yerel halka
özgü becerilerle üretilerek sunulması destinasyonun turistler tarafından diğer destinasyonlardan
farklı olarak algılanmasına yardımcı olabilmektedir (Çalışkan O., 2013).
Turistler gittikleri bölgelerde genel olarak o yöreye ait yemekleri tercih etmektedirler (Aydın
E. & Pekyaman A., 2015). Destinasyonu tercih etme sürecinde önemli bir etken olan yöresel
yiyeceklerin varlığı bu konuya önem veren kişiler tarafından seyahat öncesinde ayrıntılı olarak
araştırılmaktadır. Yöresel ürünleri deneyimlemek, yöreye özgü yemeklerin yapılışlarını
izlemek, ünlü şeflerin yemeklerini yemek gibi motivasyonlarla insanların seyahat ettikleri
görülmektedir (Şengül S., 2018).Bu nedenle restoranlar turizm sektöründe önemli bir
pazarlama aracı konumundadır (Yetimoğlu S. & Sormaz Ü., 2017).
Bu çalışmadaki amaç; Urla gastronomisinin markalaşmasında şef restoranlarının etkilerini
incelemektedir. Ayrıca, şef restoranlarının yerel ekonomi ve turizm üzerindeki doğrudan
etkileri, bu restoranların sunduğu gastronomik deneyimlerin turistlerin Urla'ya olan ilgisini
nasıl artırdığı ve bölgenin uluslararası düzeyde tanıtılmasına nasıl katkı sağladığı da
incelenmektedir. Bu çalışma, şef restoranlarının gastronomi markalaşması içerisindeki stratejik
rolünü vurgulayarak, teorik ve pratik açıdan önemli bulgular sunmayı hedeflemektedir.