URLA GASTRONOMİSİNİN MARKALAŞMASINDA ŞEF RESTORANLARININ ETKİSİ


Creative Commons License

Bilenyıl Ü., Bucak T.

Gastronomi Turizmi Araştırmaları-1, ÖZDOĞAN OSMAN NURİ,GÜLER MEHMET EMRE, Editör, Detay Yayıncılık, Ankara, ss.86-100, 2024

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Mesleki Kitap
  • Basım Tarihi: 2024
  • Yayınevi: Detay Yayıncılık
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Sayfa Sayıları: ss.86-100
  • Editörler: ÖZDOĞAN OSMAN NURİ,GÜLER MEHMET EMRE, Editör
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Son yıllarda küresel alanda yoğun rekabetin yaşandığı pazarlarda başarı elde etme şansı artık

devletlerin yanı sıra bölgelerin ve şehirlerin, kişilerde oluşturdukları algılamalara bağlı

olmaktadır (Serçeoğlu N.& Boztoprak F. & Tırak L., 2016).Bir şehrin iyi bir markaya sahip

olması için gerçekten var olmasa bile ayırıcı bir özelliğe sahip olması gerekmektedir (Özdemir

& Karaca, 2009).Bu durum giderek artan rekabet ortamında destinasyonları farklılık yaratmaya

zorlamaktadır. Farklılık yaratmada benzersiz bir gastronomik kimliği kullanmak destinasyona

olumlu sonuçlar doğurabilmektedir. Bölgeye özgü benzersiz yiyecek ve içeceklerin yerel halka

özgü becerilerle üretilerek sunulması destinasyonun turistler tarafından diğer destinasyonlardan

farklı olarak algılanmasına yardımcı olabilmektedir (Çalışkan O., 2013).

Turistler gittikleri bölgelerde genel olarak o yöreye ait yemekleri tercih etmektedirler (Aydın

E. & Pekyaman A., 2015). Destinasyonu tercih etme sürecinde önemli bir etken olan yöresel

yiyeceklerin varlığı bu konuya önem veren kişiler tarafından seyahat öncesinde ayrıntılı olarak

araştırılmaktadır. Yöresel ürünleri deneyimlemek, yöreye özgü yemeklerin yapılışlarını

izlemek, ünlü şeflerin yemeklerini yemek gibi motivasyonlarla insanların seyahat ettikleri

görülmektedir (Şengül S., 2018).Bu nedenle restoranlar turizm sektöründe önemli bir

pazarlama aracı konumundadır (Yetimoğlu S. & Sormaz Ü., 2017).

Bu çalışmadaki amaç; Urla gastronomisinin markalaşmasında şef restoranlarının etkilerini

incelemektedir. Ayrıca, şef restoranlarının yerel ekonomi ve turizm üzerindeki doğrudan

etkileri, bu restoranların sunduğu gastronomik deneyimlerin turistlerin Urla'ya olan ilgisini

nasıl artırdığı ve bölgenin uluslararası düzeyde tanıtılmasına nasıl katkı sağladığı da

incelenmektedir. Bu çalışma, şef restoranlarının gastronomi markalaşması içerisindeki stratejik

rolünü vurgulayarak, teorik ve pratik açıdan önemli bulgular sunmayı hedeflemektedir.