Hemşirelik Öğrencilerindeki Koronavirüs Korkusunun Öğrenme ve Ders Çalışma Yaklaşımlarına Etkisinin İncelenmesi: Tanımlayıcı Bir Araştırma


Creative Commons License

BİLİK Ö., KANKAYA E. A., DURMAZ EDEER A.

Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi, cilt.14, sa.4, ss.1079-1089, 2022 (Hakemli Dergi)

Özet

ÖZET

Amaç: Bu araştırmanın amacı; hemşirelik öğrencilerindeki koronavirüs korkusunun, öğrenme ve ders çalışma yaklaşımlarına etkisini incelemektir.

Gereç ve Yöntemler: Kantitatif ve kalitatif boyutları olan tanımlayıcı ve kesitsel tipteki bu araştırma, Türkiye’de bir üniversitenin hemşirelik fakültesinde 2020-2021 eğitim-öğretim yılı güz yarıyılında öğrenim gören gönüllü 287 öğrenciyle yürütüldü. Kantitatif veriler, “hemşirelik öğrencileri bilgi formu”, “COVID-19 Korkusu Ölçeği” ve “Öğrenme ve Ders Çalışma Yaklaşımları Envanteri” ile toplandı. Kalitatif veriler için açık uçlu sorular soruldu, verilerin tümevarımsal içerik analizi yapıldı, ana temalar ve alt temalar oluşturuldu.

Bulgular: Katılımcıların yaş ortalaması 21,20±3,13 yıl olup, %69,33’ü (n=199) kadındı. COVID-19 Korkusu Ölçeği puan ortalaması 17,82±6,52 olup, kadın öğrencilerin puan ortalamaları daha yüksektir. Öğrencilerin %94,42’si öğrenme süreçlerinin; %91,3’ü ders çalışma durumlarının etkilendiğini; %71,4’ü öğrenme gereksinimlerinin karşılanmadığını düşünmektedir. Öğrencilerin koronavirüs hastalığı-2019 korkusu ile stratejik yaklaşım puanı arasında düşük düzeyde pozitif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Araştırmanın kalitatif temaları ise uzaktan eğitimde hemşirelik öğrencisi olmak; klinik uygulamadan uzak kalmak ve koronavirüs kâbusu olarak belirlenmiştir.

Sonuç: Bu araştırmada, hemşirelik öğrencilerinin koronavirüs korku düzeyinin yüksek olduğu saptanmıştır. Klinik uygulamaya ara verilmesi hemşirelik eğitimini, öğrencilerin ders çalışma ve öğrenme durumlarını olumsuz etkilemiştir. Var olan eğitim müfredatının ve mezun hemşire oryantasyon programlarının pandeminin getirdiği eksiklikleri kapatacak şekilde kapsayıcı olması önerilmektedir.

Anahtar Kelimeler: Hemşirelik eğitimi; hemşirelik öğrencileri; COVID-19; korku; öğrenme