Lise Öğrencilerinin Grafik Anlama Becerilerinin İncelenmesi


Özer F., Uğurel I.

16. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi , Edirne, Türkiye, 4 - 07 Eylül 2024, ss.1-2, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Edirne
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-2
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Teknolojik ilerlemelerin hızla arttığı günümüzde bilgiye erişim oldukça çeşitlenmiştir. Aynı zamanda bilginin derlenmesi ve sunulması da yapısal zenginlik içinde giderek daha görsel ve uzamsal bir nitelik kazanmaktadır. Bu süreçte vazgeçilmez olan temel araçlardan biri grafiklerdir. Grafik ve diyagramlar bilgi sunma aracı olarak kullanılarak bilgiyi anlamlandırabilmeye imkan sağlar (Stern, vd., 2003). Grafikler bir kavram hakkında sözcüklerden çok daha hızlı iletişim kurmayı mümkün kılar ve bir paragraftan çok daha fazla bilgi içerebilmektedir. Grafikler pek çok meslekte hem iletişim dilinin bir parçası hem de verilerde gizlenen durumların değerlendirilmesine izin vermek için ilişkilerin ve sayısal sonuçların sunulduğu ve bunların analiz edildiği araçlardır (Gonzalez, vd., 2011). Bu araçlar bugün sanattan, spora, siyasetten ekonomiye, tıptan eğitime hemen her alanda geniş kullanım alanına sahiptir. Grafiklerin yapı, işlev ve etkilerine yönelik önemin artmış olması öğrencilerin grafikleri anlama becerisi kazanmasını gerekli kılmaktadır. Öğretme ve öğrenme perspektifinden bakıldığında, grafikler ile ilgili bilgi, uygulama ve değerlendirme eylemlerinin en fazla yer aldığı ders matematiktir. Nitekim matematik dersi öğretim programlarında ikinci sınıftan başlayarak lise son sınıfa kadar birçok farklı kazanımda grafiklere yer verildiği görülmektedir. Grafik anlama becerisinin geliştirilmesi öğrencilerin veri analizi, görsel okuma, eleştirel düşünme ve bilgiyi etkili iletme yeteneklerini güçlendirmektedir. Bu çalışmada lise öğrencilerinin grafik anlama becerilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel yapıda bir durum çalışmasıdır. Çalışma grubu araştırmaya gönüllü olarak katılan 12. sınıftaki 8 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilere yazarlarca seçilen 4 adet farklı yapıdaki grafik sırayla sunularak onların bu grafikleri okuması, analiz etmesi ve yorumlaması (grafik anlama süreci) istenmiştir. Bu süreçte öğrencilere yazarlarca oluşturulmuş olan sorular yöneltilmiştir. Süreç video ile kayıt altına alınmıştır. Kayıtlar yazıya aktarılarak analiz sonucu elde edilen bulgular paylaşılacaktır.