Diş hekimliği öğrencileri tarafından 2017 periodontal ve peri-implant hastalık sınıflamasının uygulanabilirliği


Creative Commons License

Muhterem A., Dikilitaş A., Kanmaz B., Akcalı A.

Türk Periodontoloji Derneği 54. Uluslararası Bilimsel Kongresi 32. Bilimsel Sempozyumu , Ankara, Türkiye, 14 - 16 Kasım 2025, cilt.1, sa.1, ss.1, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç

Bu çalışmada diş hekimliği fakültesi öğrencilerinin 2017 periodontal ve peri-implant hastalık sınıflaması hakkındaki bilgi düzeylerinin, klinik pratikte sınıflamayı uygulayabilirliğinin ve sınıflama ile ilgili geri bildirimlerinin değerlendirmesi amaçlanmaktadır. 

Gereç ve Yöntem

Çalışmaya iki farklı diş hekimliği fakültesinin 3. ve 4. sınıflarında öğrenim gören yaşı 22,3 ±1,29 olan toplam 224 öğrenci dahil edilmiştir. Öğrencilere bilgi düzeyleri, sınıflamayı uygulayabilirliği, demografik bilgiler ve geri bildirimlerini içeren 28 soruluk bir anket uygulanmıştır. Veriler tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra Ki-Kare ve Mann Whitney U testleri ile değerlendirilmiştir. Çalışmanın etik kurul onayı alınmıştır. (Onay tarihi: 03.09.2025, karar no: 2025/29-24)

Bulgular

224 öğrencinin %58'i kadın, %42'si erkektir. Öğrencilerin %50,4'ü 3. sınıf, %49,6'sı ise 4. sınıftır. Öğrencilerin %90,6'sı 2017 periodontal ve peri-implant hastalık sınıflamasını klinik pratiklerinde kullandığını belirtmiştir. Klinik ataşman kaybı ve sondalama derinliği verilerine dayalı periodontitis evreleme sorularında öğrencilerin %82,6'sı Evre I Periodontitis, %71,9'u ise Evre IV Periodontitis tanısını doğru şekilde tanımlamıştır. Yeni sınıflamada Miller sınıflamasının yerini alan Cairo sınıflamasını doğru yanıtlayanların oranı %45,1 iken, %32,6'sı bu konuda fikri olmadığını belirtmiştir. Katılımcıların %79,9'u yeni sınıflamanın anlaşılır ve uygulanabilir olduğunu düşünmektedir ancak üniversiteler arasında veya incelenen sınıf düzeylerinde (3. ve 4. sınıflar) istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermediği anlaşılmaktadır (p>0.05). İki üniversitenin 3. sınıf öğrencileri karşılaştırıldığında, periodontal-endodontik lezyonların sınıflamasında yer almayan durumlar (p<0.01) ve diş eti çekilmesi sınıflaması (p<0.01) konularında istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Anketin güvenilirlik analizinde Cronbach’s Alpha değeri 0,839’dir.

Sonuç
Yüksek güvenilirlikte değerlendirme ile gerçekleşen anket verilerine göre öğrencilerin 2017 sınıflamasına yönelik bilgi düzeyleri yeterli ve klinik uygulayabilirlikleri yüksektir ancak diş eti çekilmesi gibi sınıflama alt başlıkları ve peri-implant hastalıklar konularında ek bilgilendirmeye ihtiyaç duymaktadırlar.

Purpose
This study aimed to evaluate dental students' knowledge level regarding the 2017 classification of periodontal and peri-implant diseases, its implementation in clinical practice, and their feedback on the classification.

Materials and Methods

A total of 224 students, with a mean age of 22.3 ± 1.29 years, enrolled in the 3rd and 4th years of two different faculties of dentistry, were included in the study. A 28-item questionnaire, including knowledge level, implementation of the classification, demographic data, and feedback, was administered. Data were analyzed using descriptive statistics, the Chi-square test, and the Mann–Whitney U test.

Results

Of the 224 students, 58% were female and 42% male; 50.4% were 3rd-year and 49.6% were 4th-year students. A total of 90.6% reported using the 2017 classification of periodontal and peri-implant diseases in their clinical practice. Regarding staging of periodontitis based on clinical attachment loss and probing depth, 82.6% were correctly identified Stage I Periodontitis, while 71.9% were correctly identified Stage IV Periodontitis. The proportion of students who correctly recognized the Cairo classification, which replaced the Miller classification, was 45.1%, whereas 32.6% stated they had no opinion on this matter. Overall, 79.9% of the participants found the new classification user-friendly; however, no statistically significant differences were observed between universities or between 3rd- and 4th-year students (p>0.05). When the 3rd-year students of the two faculties were compared, statistically significant differences were observed in knowledge of pathologies not included in the classification of periodontal–endodontic lesions (p<0.01) and in gingival recession classification (p<0,01). The reliability analysis of the questionnaire yielded a Cronbach’s Alpha coefficient of 0.839.

Conclusion

According to the highly accurate questionnaire results, students demonstrated sufficient knowledge and high practicality of the 2017 classification. Nevertheless, further education is required regarding specific subcategories of the classification, such as gingival recession and peri-implant diseases.