Lise Matematik Öğretmen Adaylarının Geliştirdikleri Günlük Yaşamla İlişkili Problemler Üzerine Bir İnceleme


Uğurel I., Çağırgan N. G., Dinler A.

III. Uluslararası Bilim, Eğitim, Sanat ve Teknoloji Sempozyumu, İzmir, Türkiye, 23 - 25 Eylül 2022, ss.116

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.116
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Nitel yapıdaki bu çalışmanın amacı lise matematik öğretmen adaylarının kurdukları matematik problemlerini incelemektir. Söz konusu inceleme belirli bir çerçeve (Koca, Chelst, Edwards ve Lewis, 2019) altında dört ana başlıkta gerçekleştirilmiştir. Bu başlıklar; gerçek amaç, öğrenenlerin dünyasına uygunluk, matematik yapmaya katkı ve tartışmaya teşvik etmesi şeklindedir. Araştırmanın çalışma grubunu 2021-2022 eğitim öğretim yılında Ege Bölgesi’ndeki bir devlet üniversitesinde öğrenim görmekte olan ve “Matematikte problem çözme” dersini alan ortaöğretim matematik öğretmen adaylarından oluşmaktadır. Çalışmada katılımcılara günlük yaşamla ilişkili araştırmacılarca seçilen üç farklı görsel verilip her bir görsel için ayrı ayrı grupça problem kurmaları istenmiştir. Kurulan problemler yukarıda söz edilen dört kriter (gerçek dünya problemleri kurma ilkeleri) çerçevesinde incelenmiştir. Katılımcılarca her görsele ait 10 adet problem kurulmuş olup toplamda 30 problem geliştirilmiştir. Araştırmacılar oluşturulan problemleri kendi tanımladıkları puanlama anahtarı ile yukarıdaki kriterlere göre (0: kritere uymuyor 1: kısmen uyuyor 2: tümüyle uyuyor) puanlama yaparak incelemişlerdir. Puanlamalar farklı araştırmacılarca gerçekleştirilmiş ve akabinde aralarındaki uyuma bakılmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda problem kurma kriterleri ile uyumlu problemin az sayıda olduğu gözlemlenmiştir. Öğretmen adaylarının problem kurma becerileri üzerine yapılan çalışmaların arttırılması ile daha özgün problemler kurabilecekleri düşünülmektedir.

Anahtar Kelimeler: Problem, problem kurma, günlük yaşam, matematik öğretmen adayı, matematik eğitimi.