DEU.GSF.GTESB., 10.Ulusal El Sanatları Sempozyumu, İzmir, Turkey, 19 - 20 November 2009, pp.229-235
XI.
yüzyıldan itibaren Türk göçlerine sahne olan Anadolu'da Büyük Selçukluların
İran'da gerçekleştirdikleri Türk-İslâm mimarisiyle Anadolu kültürünün
kaynaşmasından oluşan yeni bir sanat anlayışının ürünü olan eserler vücuda
getirilmiştir. Bu eserler daha sonraki yıllarda Beylikler ve Osmanlı mimarisine
temel teşkil etmiştir.
Anadolu
Selçuklu sanat eserleri incelendiğinde bunları etkileyen başlıca faktörlerin
İslâm inancı, İslam öncesine kadar uzanan Türk kültürü ve nihayet yerli
kültürler olduğu söylenebilir.
Anadolu
Selçuklularından günümüze kadar ulaşan en güzel yapılardan biri;
1270'te
Muineddin Süleyman Pervane tarafından yaptırılan Tokat'taki Gök Medresedir.
Cephesi taş örgülü olan medresenin ortasına gelecek yere kesme taştan,
stalaktitli bir portal yerleştirilmiştir. Portalin avluya bakan cephesi gök
mavisi ve patlıcan moru renginden oluşan geometrik, bitkisel ve kufi yazılı
bezeme ve çinilerle kaplanmıştır. Buradaki çinileri mavi renginden ötürü de
medreseye Gök Medrese ismi verilmiştir.
Bitkisel
ve geometrik çini mozaiklerle bezeli bu yapı, dönem ve özellikleri ile
irdelenip, mozaikleri hakkında detaylı bilgiler verilecektir.