14. uluslararası Dünya Dili Türkçe Sempozyumu, Antalya, Türkiye, 18 Eylül 2022, (Tam Metin Bildiri)
Teknolojideki gelişmelerle birlikte eğitim öğretim
faaliyetleri de farklı mecralara taşınmıştır. Yediden yetmişe toplumun pek çok
kesimin kullandığı sosyal medya da eğitim araçlarından biri olarak
görülmektedir. Gününün önemli bir bölümünü sosyal medyada geçiren kişilerin
sayısı azımsanmayacak derecede fazladır. Bu sebeple sosyal medyada Türkçeyi
öğretme amaçlı açılan hesapların etkililiği ön plana çıkmaktadır. Sosyal medyanın en çok kullanıcı sayısına
sahip olan uygulamalarından olan İnstagram’da
“Türk dili” ve “Türkçe” anahtar
kelimeleriyle arama yapıldığında hesabımızdaki algoritmaya göre Türkçeyi
öğretme amaçlı aktif elli kadar hesap karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmanın
amacı Türkçeyi öğretme amacıyla açılan bu sosyal medya hesaplarından en aktif,
en çok takipçi sayısına sahip hesapları ele alarak paylaşımlarını ve takipçiler
üzerindeki etkilerini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda nitel araştırma
yöntemlerinden karma yöntem kullanılarak doküman analizi ve söylem analizinden
yararlanılmıştır. Hesaplar sayfa düzeni, içerik, paylaşımların sıklığı,
Türkçeyi ele alış şekli, dilin öğretiminde kullanılan yöntemler açısından
incelenmiştir. Ayrıca takipçilerle etkileşim, beğeni sayıları, yorumlar, cevap
verme sıklıkları ele alınarak yorumlanmış hesapların takipçiler üzerindeki etki
değerleri ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Sonuç olarak incelenen hesaplarda
belli bir standardın olmadığı tespit edilmiştir. En çok takip edilen sayfaların
KPSS, AYT, TYT, DGS, ALES, LGS gibi genel sınavlara yönelik paylaşım yapan,
“hap” bilgi veren, soruların cevaplarını açıklamalı anlatan paylaşımlar yaptığı
görülmüştür. Ayrıca Türkçeyi öğretmek amaçlı açılan bu sayfaların çoğunlukla
Türkçe ve edebiyat öğretmenleri tarafından açıldığı görülmektedir. Bu
öğretmenlerin kimi paylaşımlarında öğrencilerine de yer vermelerinin, zaman
zaman dersten görüntüleri paylaşmalarının etik açıdan bir sorun oluşturup
oluşturmayacağı bir araştırma konusudur. Teknoloji kullanımının giderek arttığı
düşünüldüğünde bu sayfaların tek tek ele alınarak Türkçe öğretimindeki
etkisinin ne derece olduğunun belirlenmesi ve bu etkinin nedenlerinin ortaya
konması alana katkı sağlayacaktır.
Anahtar Kelimeler: Türkçe Öğretimi, Türkçe, Türk
Dili, Sosyal Medya, İnstagram,