Sosyal Medyada Türkçe Öğretimi "İnstagram" Örneği


Şimşek T., Şimşek E.

14. uluslararası Dünya Dili Türkçe Sempozyumu, Antalya, Türkiye, 18 Eylül 2022, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Teknolojideki gelişmelerle birlikte eğitim öğretim faaliyetleri de farklı mecralara taşınmıştır. Yediden yetmişe toplumun pek çok kesimin kullandığı sosyal medya da eğitim araçlarından biri olarak görülmektedir. Gününün önemli bir bölümünü sosyal medyada geçiren kişilerin sayısı azımsanmayacak derecede fazladır. Bu sebeple sosyal medyada Türkçeyi öğretme amaçlı açılan hesapların etkililiği ön plana çıkmaktadır.  Sosyal medyanın en çok kullanıcı sayısına sahip olan uygulamalarından olan İnstagram’da  “Türk dili” ve  “Türkçe” anahtar kelimeleriyle arama yapıldığında hesabımızdaki algoritmaya göre Türkçeyi öğretme amaçlı aktif elli kadar hesap karşımıza çıkmaktadır. Bu çalışmanın amacı Türkçeyi öğretme amacıyla açılan bu sosyal medya hesaplarından en aktif, en çok takipçi sayısına sahip hesapları ele alarak paylaşımlarını ve takipçiler üzerindeki etkilerini ortaya koymaktır. Bu amaç doğrultusunda nitel araştırma yöntemlerinden karma yöntem kullanılarak doküman analizi ve söylem analizinden yararlanılmıştır. Hesaplar sayfa düzeni, içerik, paylaşımların sıklığı, Türkçeyi ele alış şekli, dilin öğretiminde kullanılan yöntemler açısından incelenmiştir. Ayrıca takipçilerle etkileşim, beğeni sayıları, yorumlar, cevap verme sıklıkları ele alınarak yorumlanmış hesapların takipçiler üzerindeki etki değerleri ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Sonuç olarak incelenen hesaplarda belli bir standardın olmadığı tespit edilmiştir. En çok takip edilen sayfaların KPSS, AYT, TYT, DGS, ALES, LGS gibi genel sınavlara yönelik paylaşım yapan, “hap” bilgi veren, soruların cevaplarını açıklamalı anlatan paylaşımlar yaptığı görülmüştür. Ayrıca Türkçeyi öğretmek amaçlı açılan bu sayfaların çoğunlukla Türkçe ve edebiyat öğretmenleri tarafından açıldığı görülmektedir. Bu öğretmenlerin kimi paylaşımlarında öğrencilerine de yer vermelerinin, zaman zaman dersten görüntüleri paylaşmalarının etik açıdan bir sorun oluşturup oluşturmayacağı bir araştırma konusudur. Teknoloji kullanımının giderek arttığı düşünüldüğünde bu sayfaların tek tek ele alınarak Türkçe öğretimindeki etkisinin ne derece olduğunun belirlenmesi ve bu etkinin nedenlerinin ortaya konması alana katkı sağlayacaktır.

Anahtar Kelimeler: Türkçe Öğretimi, Türkçe, Türk Dili, Sosyal Medya, İnstagram,