Sanat ve Öğretmen: Öğretmen Adaylarının Sanat ile Bir-Aradalığı


Çetinkaya P. R., Bilen S.

Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi(BAEBD), cilt.12, sa.1, ss.276-292, 2021 (Hakemli Dergi)

Özet

Yaratıcı ve üretici düşünme becerisinin en önemli destekleyicilerinden olan sanat, yaşamı anlamlandıran ve tekdüzelikten çıkaran bir güç taşır. Sanatın gücü, her alandaki çağdaş öğretmenlerin öğrencilerine rol model olmalarıyla anlam kazanır; sanatla yaşamları zenginleşmiş bireylerin yetiştirilmesine ve estetik bir toplum oluşumuna temel oluşturur. Yalnızca alan ve meslek bilgisi ile sınırlı kalmayıp kültürel boyutta da kendisini yetiştiren, sanatın gücünden beslenerek dünyaya çok yönlü bir bakış açısı geliştirebilen öğretmenlerin, ideal bir rol model olma olasılığının yüksek olduğu söylenebilir. Bu bağlamda bu çalışmada, farklı disiplinlerdeki öğretmen adaylarının sanat ile olan ilişkilerinin ve sanata olan bakış açılarının ne olduğu sorusuna odaklanılmıştır. Çalışmanın katılımcılarını Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi’nin, İngiliz Dili Eğitimi, Alman Dili Eğitimi, Fransız Dili Eğitimi ve Müzik Eğitimi Anabilim dallarında son sınıfta öğrenimine devam eden 115 öğretmen adayı oluşturmuştur. Tarama modelinin kullanıldığı çalışmada veriler, kapalı ve açık uçlu sorulardan oluşan soru formu ile toplanmıştır. Kapalı sorulardan elde edilen veriler için betimleyici istatistik kullanılmış, açık uçlu sorudan elde edilen veriler için ise içerik analizi uygulanmıştır. Elde edilen bulgular, farklı alanlarda öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarının, farklı sanat dallarıyla olan yeterince güçlü ilişki kuramadıkları ve genel anlamda sanatı yaşamlarının bir parçası haline getiremedikleri yönündedir. 

Art, which is one of the most important supporters of creative and productive thinking skills, carries a power that makes life meaningful and uneven. The power of art gains significance as contemporary teachers in every field are role models for their students. It serves to raise individuals whose lives have been enriched with art and to create an aesthetic society. It can be said that teachers who are not only limited to their field and profession knowledge but also train themselves in a cultural dimension and who can develop a multi-faceted perspective to the world and benefit from power of art, are likely to be an ideal role model. In this context, this study focuses on the question of what are the relationships of prospective teachers in different disciplines with art and their perspective on art. The participants of the study were 115 prospective teachers from the Dokuz Eylul University, Buca Faculty of Education who continued their education as seniors in the Departments of English Language Education, German Language Education, French Language Education and Music Education. Descriptive statistics were used for the data obtained from closed questions and content analysis was applied for the data obtained from the open-ended questions. The findings show that the relations of the prospective teachers studying in different fields are not able to relate strongly enough to different branches of art and cannot make art a part of their lives.