I. Avrasya Pozitif Psikoloji Kongresi, İstanbul, Türkiye, 28 - 30 Nisan 2016, ss.177-178
Amaç: Pozitif eğitim, iyi-oluĢ biliminin, öğrenciler, okul çalıĢanları ve tüm okul toplumunun
psikolojik sağlamlığı ve iyi-oluĢunun arttırılması amacıyla eğitimsel ortamlarında
uygulanmasıdır (Green, 2014). Hem geleneksel akademik becerilerin hem de iyi-oluĢa
(mutluluğa) yönelik becerilerin öğretildiği bir eğitim yaklaĢımına iĢaret etmektedir (Seligman
ve ark., 2009).
Bu çalıĢmanın amacı farklı öğretim kademlerinde görev yapan okul yönetici ve
öğretmenlerinin pozitif eğitim hakkındaki görüĢlerini değerlendirmektir.
Yöntem: AraĢtırmanın çalıĢma grubu; Ġzmir iline bağlı metropol ilçelerdeki resmi ilkokul,
ortaokul ve liselerde görev yapan okul müdürü ve öğretmenler arasından rastgele seçilen 20
kiĢiden oluĢmaktadır. Katılımcıların 9‟u 31-40 yaĢ arası, 11‟i ise 41 yaĢ ve üzerinde; 8‟i
kadın, 12‟si erkek; 10‟u ilkokulda, 5‟i ortaokulda, 5‟i de lisede görev yapmaktadır. Hizmet
yılına bakıldığında katılımcıların 2‟sinin 10 yıl ve daha az, 7‟sinin 11-20 yıl arası ve 11‟inin
de 21 yıl ve üzeri kıdeme sahip oldukları görülmektedir. Son olarak 20 katılımcının 12‟si
öğretmen, 8‟i ise okul müdürüdür.
AraĢtırmaya ait veriler, yarı yapılandırılmıĢ görüĢme formu aracılığıyla toplanmıĢtır. GörüĢme
formunun hazırlanmasında pozitif eğitim konusundaki alanyazından yararlanılmıĢtır.
Katılımcılara 1‟i pozitif psikoloji, 4‟ü pozitif eğitime iliĢkin olmak üzere 5 açık uçlu soru
yöneltilmiĢtir. Veri toplama sürecinde çalıĢmanın yazarlarından biri katılımcılarla yüz yüze
görüĢme yapmıĢ ve görüĢme esnasında not tutmak suretiyle görüĢme verilerini kaydetmiĢtir.
GörüĢmeler yaklaĢık olarak 30 dakika sürmüĢtür. AraĢtırmadan elde edilen nitel veriler içerik
analizi yöntemiyle değerlendirilmiĢtir.
Bulgular: AraĢtırma kapsamında katılımcılara yöneltilen ilk görüĢme sorusu “pozitif eğitim”
konusundaki bilgileri ile ilgilidir. Katılımcıların tamamına yakını “pozitif eğitim” hakkında
bilgisi olmadığını ifade etmiĢtir. “Pozitif psikoloji” hakkında yalnızca katılımcıların 2‟si bilgisi olduğunu, 5‟i ise çok az bilgi sahibi olduğunu belirtmiĢtir. Katılımcılara yöneltilen bir
diğer görüĢme sorusu, okul ortamında öğrencilerin iyi-oluĢ seviyelerinin arttırılması
konusundaki görüĢleri ile ilgilidir. Katılımcıların tamamına yakını okulların, öğrencilerinin
iyi-oluĢ düzeylerini arttırabileceğine inandıklarını ancak bu koĢullarda mümkün olmayacağını
dile getirmiĢlerdir. Katılımcılara yöneltilen bir diğer görüĢme sorusu, okullarda öğrencilerin
iyi-oluĢunu arttırmaya yönelik çalıĢmaların akademik çalıĢmalarla birlikte yürütülebilmesi
konusundaki görüĢleri ile ilgilidir. Katılımcıların tamamı pozitif eğitimin öngördüğü
konuların akademik konularla birlikte ele alınabileceğini, ancak eğitim sisteminde pek çok
yapısal değiĢiklik yapılması gerektiğini öne sürmüĢlerdir. Son olarak katılımcılara pozitif
eğitim uygulamalarına olan gereksinim konusundaki görüĢleri sorulmuĢtur. Katılımcıların
tamamına yakını okulların pozitif eğitim anlayıĢından yararlanma gereksinimleri
bulunduğunu gerekçeleriyle birlikte ifade etmiĢlerdir.
TartıĢma: AraĢtırmadan elde edilen veriler genel olarak değerlendirildiğinde okul yöneticileri
ve öğretmenlerin pozitif eğitim konusunda farkındalık sahibi olmadıklarını; diğer yandan
pozitif eğitimin amaç ve kapsamı hakkında bilgilendirildiklerinde olumlu bir bakıĢ açısında
sahip olduklarını göstermektedir. Katılımcılar okullarda pozitif eğitim uygulamalarına
gereksinim olduğunu; okul ortamında öğrencilerin iyi-oluĢlarının geliĢtirilebileceğini ve
pozitif eğitim konularının akademik konularla birlikte ele alınabileceğini bildirmiĢlerdir.
AraĢtırmadan elde edilen veriler, ileride yapılabilecek pozitif eğitim uygulamalarına yönelik
anlamlı bulgular sağlamaktadır. Katılımcıların pozitif eğitim uygulamalarına baĢlamadan önce
alınması gereken tedbirler ve yapılması gereken düzenlemeler konusundaki görüĢleri, pozitif
eğitim konusuna ilgi duyan araĢtırmacılar tarafından dikkate alınması gereken hususlara iĢaret
etmektedir.