Okul Yönetici ve Öğretmenlerinin Pozitif Eğitim Hakkındaki Görüşleri


Creative Commons License

Uz Baş A., Fırat N.

I. Avrasya Pozitif Psikoloji Kongresi, İstanbul, Türkiye, 28 - 30 Nisan 2016, ss.177-178

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.177-178
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Amaç: Pozitif eğitim, iyi-oluĢ biliminin, öğrenciler, okul çalıĢanları ve tüm okul toplumunun psikolojik sağlamlığı ve iyi-oluĢunun arttırılması amacıyla eğitimsel ortamlarında uygulanmasıdır (Green, 2014). Hem geleneksel akademik becerilerin hem de iyi-oluĢa (mutluluğa) yönelik becerilerin öğretildiği bir eğitim yaklaĢımına iĢaret etmektedir (Seligman ve ark., 2009). Bu çalıĢmanın amacı farklı öğretim kademlerinde görev yapan okul yönetici ve öğretmenlerinin pozitif eğitim hakkındaki görüĢlerini değerlendirmektir. Yöntem: AraĢtırmanın çalıĢma grubu; Ġzmir iline bağlı metropol ilçelerdeki resmi ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan okul müdürü ve öğretmenler arasından rastgele seçilen 20 kiĢiden oluĢmaktadır. Katılımcıların 9‟u 31-40 yaĢ arası, 11‟i ise 41 yaĢ ve üzerinde; 8‟i kadın, 12‟si erkek; 10‟u ilkokulda, 5‟i ortaokulda, 5‟i de lisede görev yapmaktadır. Hizmet yılına bakıldığında katılımcıların 2‟sinin 10 yıl ve daha az, 7‟sinin 11-20 yıl arası ve 11‟inin de 21 yıl ve üzeri kıdeme sahip oldukları görülmektedir. Son olarak 20 katılımcının 12‟si öğretmen, 8‟i ise okul müdürüdür. AraĢtırmaya ait veriler, yarı yapılandırılmıĢ görüĢme formu aracılığıyla toplanmıĢtır. GörüĢme formunun hazırlanmasında pozitif eğitim konusundaki alanyazından yararlanılmıĢtır. Katılımcılara 1‟i pozitif psikoloji, 4‟ü pozitif eğitime iliĢkin olmak üzere 5 açık uçlu soru yöneltilmiĢtir. Veri toplama sürecinde çalıĢmanın yazarlarından biri katılımcılarla yüz yüze görüĢme yapmıĢ ve görüĢme esnasında not tutmak suretiyle görüĢme verilerini kaydetmiĢtir. GörüĢmeler yaklaĢık olarak 30 dakika sürmüĢtür. AraĢtırmadan elde edilen nitel veriler içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiĢtir. Bulgular: AraĢtırma kapsamında katılımcılara yöneltilen ilk görüĢme sorusu “pozitif eğitim” konusundaki bilgileri ile ilgilidir. Katılımcıların tamamına yakını “pozitif eğitim” hakkında bilgisi olmadığını ifade etmiĢtir. “Pozitif psikoloji” hakkında yalnızca katılımcıların 2‟si bilgisi olduğunu, 5‟i ise çok az bilgi sahibi olduğunu belirtmiĢtir. Katılımcılara yöneltilen bir diğer görüĢme sorusu, okul ortamında öğrencilerin iyi-oluĢ seviyelerinin arttırılması konusundaki görüĢleri ile ilgilidir. Katılımcıların tamamına yakını okulların, öğrencilerinin iyi-oluĢ düzeylerini arttırabileceğine inandıklarını ancak bu koĢullarda mümkün olmayacağını dile getirmiĢlerdir. Katılımcılara yöneltilen bir diğer görüĢme sorusu, okullarda öğrencilerin iyi-oluĢunu arttırmaya yönelik çalıĢmaların akademik çalıĢmalarla birlikte yürütülebilmesi konusundaki görüĢleri ile ilgilidir. Katılımcıların tamamı pozitif eğitimin öngördüğü konuların akademik konularla birlikte ele alınabileceğini, ancak eğitim sisteminde pek çok yapısal değiĢiklik yapılması gerektiğini öne sürmüĢlerdir. Son olarak katılımcılara pozitif eğitim uygulamalarına olan gereksinim konusundaki görüĢleri sorulmuĢtur. Katılımcıların tamamına yakını okulların pozitif eğitim anlayıĢından yararlanma gereksinimleri bulunduğunu gerekçeleriyle birlikte ifade etmiĢlerdir. TartıĢma: AraĢtırmadan elde edilen veriler genel olarak değerlendirildiğinde okul yöneticileri ve öğretmenlerin pozitif eğitim konusunda farkındalık sahibi olmadıklarını; diğer yandan pozitif eğitimin amaç ve kapsamı hakkında bilgilendirildiklerinde olumlu bir bakıĢ açısında sahip olduklarını göstermektedir. Katılımcılar okullarda pozitif eğitim uygulamalarına gereksinim olduğunu; okul ortamında öğrencilerin iyi-oluĢlarının geliĢtirilebileceğini ve pozitif eğitim konularının akademik konularla birlikte ele alınabileceğini bildirmiĢlerdir. AraĢtırmadan elde edilen veriler, ileride yapılabilecek pozitif eğitim uygulamalarına yönelik anlamlı bulgular sağlamaktadır. Katılımcıların pozitif eğitim uygulamalarına baĢlamadan önce alınması gereken tedbirler ve yapılması gereken düzenlemeler konusundaki görüĢleri, pozitif eğitim konusuna ilgi duyan araĢtırmacılar tarafından dikkate alınması gereken hususlara iĢaret etmektedir.