Bu çalışmada k12 Beceriler Çerçevesi Türkiye Bütüncül Modeli’nde yer alan matematik alan becerilerinin kuramsal çerçevesi ve yapısı açıklanmıştır. k12 modeli çerçevesinde belirlenen matematik alan becerileri matematiksel muhakeme, matematiksel problem çözme, matematiksel temsil, veri ile çalışma ve veriye dayalı karar verme ile matematiksel araç ve teknoloji ile çalışma olmak üzere beş tanedir. Bu becerilerin oluşturulma süreçleri, tanımları, içerdiği bütünleşik beceri ve süreç bileşenlerinin nasıl ele alındığı çalışma çerçevesinde kuramsal olarak sunulmuştur. Son olarak, k12 Beceriler Çerçevesi Türkiye Bütüncül Modeli Matematik Alan Becerileri’nin öğretim programları, öğretme-öğrenme ve ölçme-değerlendirme süreçlerine olası yansımaları ele alınmıştır.
The purpose of this study is to explain how the mathematics domain-specific skills in the k12 Skills Framework Türkiye Integrated Model were defined and how the processes of these skills were modelled. Considering the literature and the requirements of the current era, the concept of mathematical competence, then the mathematics domain-specific skills for mathematical competence were defined. Five skills, namely mathematical reasoning, mathematical problem solving, mathematical representation, working with data and data-based decision making, and working with mathematical tools and technology were identified according to some criteria. Then, based on the theoretical framework of the k12 model, each skill was modelled on the basis of the processes it may include. This study presents the definitions of mathematics do- main-specific skills, their conceptual skill components and their process. The implications of mathematics domain-specific skills for mathematics curriculum, mathematics teaching and learning and for assessment and evaluation were discussed.