DEĞERLENDİRMEDE EŞİTLİK: ÇOKTAN SEÇMELİ SORU TESTLERİNE YÖNELİK BİR İNCELEME


Konakcı S.

14. ULUSAL TIP EĞİTİMİ KONGRESİ, Bursa, Türkiye, 31 Ekim - 03 Kasım 2024, ss.1-2, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Bursa
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1-2
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

DEĞERLENDİRMEDE EŞİTLİK: ÇOKTAN SEÇMELİ SORU TESTLERİNE YÖNELİK BİR İNCELEME

GİRİŞ

İyi bir değerlendirme için Ottawa Kriterleri arasında kabul edilebilirlik yer alır. Eşitlik, kabul edilebilirlik üzerine etkilidir. Benzer gruplar için aynı içeriğe yönelik olarak test bulueprint kullanarak hazırlanan testlere ait sonuçlarının benzer olması değerlendirmede eşitliğin araştırılmasında kanıt olarak kullanılabilir. Eşitliğin araştırılmasında testleri karşılaştırabilmek için genel test istatistikleri, ortalamanın tahmini standart hatası (SEM), KuderRichardson 20 (KR20) değerleri ve madde analizi sonuçları kullanılabilir.

AMAÇ

Bu araştırmanın amacı, aynı yıl içinde benzer gruplarda aynı bloğun tekrarlarının değerlendirilmesi için test blueprint kullanarak hazırlanan ÇSS testlerinde merkezi eğilim, dağılım ölçütleri ve madde analizi sonuçlarının karşılaştırılması aracılığı ile testlerin eşdeğerliği hakkında değerlendirme yapmaktır.

YÖNTEM

Çalışmada 2022-2023 akademik yılında, Fakültemiz Dönem 5 programında beş kez gerçekleştirilen kadın doğum-üroloji stajı ÇSS testlerine ait veriler karşılaştırılmıştır. Testler, test blueprinte sadık kalarak hazırlanmıştır. Testler için öğrencilerin puan gruplarına göre dağılımları, genel test istatistikleri, KR 20, SEM hesaplanmıştır. Test maddeleri için güçlük, ayırt edicilik ve nonfonksiyonel çeldirici sayısı saptanmıştır. Karşılaştırmalarda ANOVA ve ki-kare testi kullanılmıştır. Etki büyüklüğü Eta kare değeri ile incelenmiştir. p < 0.05 anlamlı olarak kabul edilmiştir.

BULGULAR

Beş testin puan ortalamaları 69 - 74, KR20 değerleri 0.85 - 0.90, SEM değerleri ise 3.44 - 3.64 arasında değişmektedir. Testlerden alınan puanların ortalaması istatistiksel olarak anlamlı düzeyde birbirinden farklıdır; etki büyüklüğü incelendiğinde test puanlarının gruplar arasında düşük/orta düzeyde farklılaştığı saptanmıştır (F=3.217, p=0.013 ve η2=0.039). Testler arasında maddelerinin güçlük, ayırt edicilik ve nonfonksiyonel çeldirici sayısı açısında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı saptanmıştır (sırasıyla F=1.527, p=0.193, F=1.485, p00.205 ve =15.388, p=0.496).

TARTIŞMA

İncelenen değişkenler açısından test sonuçları arasında anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Öğrenci puanları arasındaki farklılığın etki büyüklüğü düşüktür. Sonuçlar beş gruba da benzer özellikte testler uygulandığını destekler yöndedir.

SONUÇ

Test blueprint kullanımının hedef düzeyi ve ağırlığının gözetilmesinde, içerik geçerliliğinin sağlanmasında önemli bir katkısı bulunmaktadır. Test sonuçlarının analizi değerlendirme süreçlerinin standardizasyonu için bize önemli veriler sunar.

ANAHTAR SÖZCÜ KLER

Değerlendirmede kabul edilebilirlik, değerlendirmede eşitlik, çoktan seçmeli soru, madde analizi, test istatistikleri