Turizm ve Çevre: Ekonomik İmgelemden Sosyo-Ekolojik İmgeleme


Taş Gürsoy İ.

7. Ulusal Çevre Kongresi, Ankara, Türkiye, 16 Aralık 2022, ss.10-11

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.10-11
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Doğal çevre, turizm işleyiş sisteminin temel unsurlarından birisidir. Genel kabul edilen turizm sistemi modeline göre, doğal çevre, gerek iklim ve fizyografi gerekse bio çeşitlilik, eko sistemler ve doğa olayları ile turizme hem kaynaklık etmekte, hem de turistleri bir destinasyona yönelten çekicilikleri oluşturmaktadır.  Doğal çevreyi, araçsal bakış açısı ile turistik hizmete kaynaklık eden diğer bir ifadeyle turiste hizmet eden unsur olarak gören antroposentrik yaklaşım, doğayı bir araç olarak görmekle birlikte sürekli tüketim ve üretim vurgusu yapmaktadır.

Hep daha fazlasını hedefleyen büyüme odaklı ve turisti merkeze alan klasik turizm sistemi, aşırı turizm olgusunu yaratmıştır. Küresel Covid19 Pandemisi öncesinde, Barselona, Venedik, Viyana gibi dünyanın popüler destinasyonlarında yerel halkın turistlere karşı protestolarıyla gündeme gelen aşırı turizm ve yerel halkın turisti yaşadığı yerde istememesi, turistin varlığından rahatsız olması şeklinde ortaya çıkan turizm korkusu, mevcut sistemin artık sürdürülemez olduğunu göstermiştir. Ekonomik imgelem yerini sosyo-ekolojik imgeleme bırakmalıdır. 

Sosyo-ekolojik imgelem, C. Wright Mills’in birey ve toplum arasında bağ kuran sosyolojik imgelem fikrinden yola çıkarak, White vd. (2016) tarafından geliştirilmiştir. Sosyolojik imgelem, sosyal, doğal, kültürel, siyasi ve maddesel faktörlerin birlikte, birbirlerini etkileyerek birlikte inşa ettikleri hibrit, ağ şeklinde ve karmaşık bir dünya anlayışını benimsemektedir. Bu durum, sürekli büyümeyi (artan turist sayısı, artan turist geliri, artan yatak kapasitesi vb.) hedef alan doğrusal (lineer) anlayıştan farklıdır. Çalışma, turizm ve çevre ilişkisini sosyo-ekolojik imgelem çerçevesinde, çevreyi merkeze alan ve küçülerek büyümeyi hedefleyen yenilenmiş bir paradigma ekseninde tartışacaktır.

 

Anahtar kelimeler: Turizm, Çevre, Sürdürülebilirlik, Sosyo-ekolojik İmgelem