8. Uluslararası Gastronomi Turizmi Araştırmaları Kongresi, Aydın, Türkiye, 17 - 20 Ekim 2024, ss.344-348, (Tam Metin Bildiri)
Yerel
ekonomik kalkınma, bölgenin potansiyel kaynaklarından etkin ve verimli fayda
sağlanması ile bölge ekonomisinin canlanması ve bölge halkının ekonomik
refahının artması temelinde şekillenmektedir. Bağcılık ve şarap üretimi bölgenin
karakteristik yapısını bünyesinde bulunduran, toprağa ve yerelliğe bağlı
nitelik kazanan bir yapıya sahip olmasıyla, doğal olarak bölgesel bir kaynak
olarak karşımıza çıkmaktadır. Bölgesel bir değer olarak karşımıza çıkan bağcılık
ve şarap üretimi ile yerel ekonomik kalkınma arasındaki ilişki dikkat çekicidir
ve araştırmaya değer görülmektedir. Bu kapsamda çalışma, bağcılık ve şarap
üretimi ile yerel ekonomik kalkınma arasındaki ilişkiyi inceleyerek, bağcılık
ve şarap üretiminin yerel ekonomik etkilerini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Araştırma
nitel araştırma tasarımı ile İzmir ili Urla ilçesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini oluşturan Urla Bağ
Yolu’nda yer alan 8 işletme ile derinlemesine görüşme tekniği ile veriler toplanmış
ve betimsel analiz yöntemi ile veri analizi gerçekleştirilmiştir. Elde edilen
bulgular ışığında Urla Bağ Yolu işletmelerinin Urla bölgesinin ekonomik
çıkarlarını gözeterek ticari faaliyetlerine yön vermeyi önemsedikleri ve
amaçladıkları belirlenmiştir. Yaratılan katma değerin bölgede ekonomik
büyümeye, istihdama ve yerel girişimciliğin güçlenmesine katkı sağladığı, marka
değeri ve imaj yaratma süreçlerini de desteklediği bulunmuştur. Ayrıca bölge
turizmi için, Bağ Yolu önemli bir destekleyici turistik ürün çeşidi
oluşturmakta, ekonomik kalkınmanın yanında sosyo-kültürel ve çevresel anlamda
bölgesel kalkınmaya destek olduğu ortaya çıkmıştır.