BERTOLT BRECHT’İN ‘GESTUS’ KAVRAMININ MARCEL MAUSS’UN ‘BEDEN TEKNİKLERİ’ KAVRAMI ÇERÇEVESİNDE TARTIŞILMASI


Güngör İ.

6. INTERNATIONAL SCIENTIFIC RESEARCHES AND INNOVATION CONGRESS, Ankara, Türkiye, 2 - 03 Eylül 2023, ss.109-116

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.109-116
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Oyuncunun bedeni sahnenin en önemli göstergelerinden ve en tartışmalı unsurlarından biridir. Oyuncunun enstrümanı olarak da anılan beden aynı zamanda bir çeşit kayıt cihazıdır. İnsanın türsel evriminde bilgiyi biriktirdiği gibi toplumsal ve kültürel gelişimde de çeşitli kodlamaları, teknikleri biriktirir. Bertolt Brecht, epik tiyatro anlayışında oyuncuların, rollerinin beden durumunu, ses tonunu, yüz ifadelerini belirleyen bir Gestus yaratmalarını ister. Bu sayede oyuncunun kendini rolden ayırabilmesini ve eleştirel bir perspektif kazanabilmesini umar. Türkçeye ‘toplumsal tavır’ olarak çevrilebilecek ‘Gestus’ belirli bir davranış ya da tutumun yorumunda bireyden başlayan ama toplumsal bir okumaya doğru uzanabilmeyi sağlayan bir araç olarak görülebilir. Toplumsal değişim, ritüeller, semboller, kültürlerarası etkileşim ve beden dili gibi konularda yaptığı araştırmalarla tanınan Marcel Mauss, 1934 yılında sunduğu bildiride ‘beden tekniklerini’ konu almıştır. Mauss, bedenin sosyal bir yapı olduğunu ve toplumsal normlarla şekillendiğini savunmaktadır. Bedenin hareketleri, jestleri, beden dilindeki incelikler ve ritüeller, bir toplumun değerlerini, normlarını ve sosyal düzenini yansıtmaktadır. Bu çalışma aynı dönemlerde, 1930’ların içinde, insan bedenine benzer bir dünya görüşü ve kuramsal okuma çerçevesinden bakan bu iki ismin ‘Gestus (toplumsal tavır)’ ve ‘beden teknikleri’ kavramlarının karşılıklı bir tartışmasına odaklanmayı amaçlamaktadır. Mauss’un fikirlerinin Brecht’in kuramsal çerçevesinde nasıl bir uygulama alanı bulduğu ortaya konacağı gibi tersinden bir okuma ile Mauss’un bedene bakarken gördüğü tekniklerin nasıl Brechtyen bir ‘Gestus’ okumasına yardımcı olabileceği de tartışılmaktadır. Sonuç olarak iki ismin de analiz ve yorumları ile neredeyse birer taslak aşamasında bıraktıkları fikirlerin, birbirlerine paralel okunmaları sayesinde daha kullanışlı ve zamana bağlı olmayan öneriler olduğu ortaya konmaktadır.

Anahtar Kelimeler: Oyunculuk, Bertolt Brecht, Marcel Mauss, Beden, Tiyatro

The actor's body is one of the crucial and controversial aspects of the stage. Often referred to as the actor's instrument, it also serves as a recording device, accumulating knowledge of the human species' evolution as well as various codes and techniques in social and cultural advancement. In epic theater, Bertolt Brecht recommends actors embody a Gestus that reflects the physical state, tone of voice, and facial expressions of their roles. The purpose is to enable the actor to detach themselves from the role and develop a critical perspective. Gestus, which can be translated as 'social attitude' can be seen as a tool that starts from an individual's interpretation of a specific behavior or attitude but enables extending towards a societal understanding. Renowned for his research on social change, rituals, symbols, intercultural interactions, and body language, Marcel Mauss focused on the subject of 'body techniques' in a presentation he delivered in 1934. Mauss argues that the body is a social structure shaped by societal norms. The movements, gestures, nuances of body language and rituals of the body reflect a society's values, norms, and social order. This study aims to focus on a mutual discussion of the concepts of 'gestus' (social attitude) and 'body techniques' by these two figures, looking at the human body through a similar worldview and theoretical reading framework during the same period, the 1930s. It will uncover how Mauss's ideas find practical applications within Brecht's theoretical framework, and it will also discuss how a reverse reading, examining the techniques Mauss observed in the body, can contribute to a Brechtian interpretation of Gestus. As a result, the analysis and interpretations of these two figures, which were left almost as drafts, demonstrate that their ideas become more useful and timeless recommendations when read in parallel, revealing their interconnection.

Keywords: Acting, Bertolt Brecht, Marcel Mauss, Body, Theatre