TÜRKİYE’ DE SON 5 YILDA STEM EĞİTİMİ ÜZERİNE YAPILAN ÇALIŞMALARIN KELİME BULUTU İLE ANALİZİ


Koç S., Aydar A., Yeter A., Gacan E., Verdi E.

4 ULUSLARARASI BILIMSEL ARASTIRMALAR VE INOVASYON KONGRESI, İstanbul, Türkiye, 24 Aralık 2022, cilt.1, ss.177-190

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.177-190
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Son yıllarda 21. yüzyıla yönelik teknoloji ve mühendislik temelli uygulamaların yaygınlaşmasıyla birlikte fen eğitiminde disiplinler arası odaklı çalışmaların sayısının giderek yaygınlaştığı göze çarpmaktadır. Bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik temelinde şekillenen disiplinler arası eğitim süreci Türkiye’de FETEMM ve literatürdeki yaygın kullanımı STEM şeklinde baş harflerin kısaltılması olarak kullanılmaktadır. Genel olarak Türkiye'de STEM odaklı araştırmaların incelenmesi, mevcut durumun ortaya konması açısından önemlidir. Çalışma kapsamında Türkiye’de son 5 yılda STEM üzerine yapılan yayınların odaklandığı noktaları belirlemek amacıyla kelime bulutu analizi yapılmıştır. Kelime bulutu bir alana ait kelime ve kavramların anlamlı görsellere dönüştürülerek o alandaki konunun daha kolay öğrenilmesini sağlayan görsellerdir (Çelik,2021). Çalışmada kelime bulutu analizi için Wordart uygulaması kullanılmıştır. Çalışma kapsamında, 2017-2021 yılları arasında Web of Science, Scopus, Google Akademik üzerinden anahtar kelime ile yayın taramaları gerçekleştirilmiştir. Kullanım sıklığının belirlenebilmesi için Microsoft Excel programından yararlanılmıştır. Belirlenen kriterler kapsamında STEM odaklı toplam 237 makaleye ve 988 anahtar kelimeye ulaşılmıştır. Kelime bulutu analizine göre en çok kullanılan anahtar kelimelerin STEM ve STEM eğitiminin yanı sıra, fen eğitimi, ortaokul öğrencileri, tutum, öğretmen adayları, mühendislik tasarım süreci, akademik başarı, fen bilimleri öğretmen adayları, STEM etkinlikleri, öğretmen eğitimi ve STEM kariyer ilgisi olduğu belirlenmiştir. Çalışmanın son yıllarda fen eğitiminde STEM odaklı çalışmalar yapacak olan araştırmacılara ve alana katkı sunması hedeflenmektedir.