AR “Artırılmış Gerçeklik” Teknolojisinin Giyim Modasında Kullanımı ve Örnek Bir Koleksiyon Sunumu


Ok M., Demir E.

Sanatın Ritmi II. Uluslararası Sanat Sempozyumu ve Sergisi, Kayseri, Türkiye, 8 - 13 Mayıs 2023, ss.210-225

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Kayseri
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.210-225
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Hızla ilerleyen ve her geçen gün daha da gelişen teknoloji, pek çok yenilikçi fikirlere ve uygulamalara imza atmaktadır. Günümüzde adını sıkça duymaya başladığımız yeni uygulamalardan biri de AR (augmented reality) yani “Arttırılmış Gerçeklik” teknolojisidir. Bu teknolojiyi gerçek fiziksel dünyaya ait görüntülerin, Grafik, video, ses, 3D model gibi çeşitli bilgisayar kaynaklı sanal unsurlarla birleştirilmesi ile oluşan gerçek zamanlı bir görünüm olarak tanımlamak mümkündür. Bu sayede bilgisayar kaynaklı tüm veriler gerçek dünyanın üzerinde görebilmektedir. Alışveriş, oyun-eğlence, eğitim, reklam-tanıtım gibi çeşitli alanlarda faydalanılan “Artırılmış Gerçeklik” teknolojisi moda sektöründe de önemli bir yer edinmeye başlamıştır. Bu uygulama, tasarımcıların ürünlerini sanal olarak sergilemelerine; müşterilerin de bu tasarımları sanal olarak istedikleri ortamda ve kendi bedenlerine göre deneyebilmelerine olanak sağlamaktadır. Fiziksel olarak tasarlanan bir giyim ürününün, kalıp, dikim, fitting gibi birçok aşamasına karşın, AR (augmented reality) “Artırılmış Gerçeklik” teknolojisi zamanla yarışarak çok daha hızlı ve sorunsuz sonuç alınmasına yardımcı olmaktadır. Nitel yöntemle hazırlanan bu çalışmada teknolojinin gelişimiyle hayatlarımıza giren “Sanal Gerçeklik” ve “Artırılmış Gerçeklik” terimleri irdelenmiş, çalışmanın çerçevesini oluşturan sanal teknolojilerin giyim modasında kullanımı dünyaca ünlü moda markalarının sunumlarına ait karakteristik örneklerle analiz edilmiştir. Yapılan bu araştırmalar doğrultusunda tasarlanan özgün giysi tasarımları “Artırılmış Gerçeklik” uygulaması kullanılarak sunulmaya çalışılmıştır.