The attitudes of pre-service science teachers toward astronomy and their self-efficacy beliefs toward teaching astronomy affect the astronomy teaching process. Individuals with positive attitudes and high self-efficacy beliefs actively participate in lessons and display positive behaviors. In this context, it can be stated that pre-service science teachers positive attitudes toward astronomy and high self-efficacy beliefs will have a positive effect on their astronomy teaching process in the future. However, it is noteworthy that there are limited studies in the literature on improving pre-service science teachers attitudes toward astronomy and their self-efficacy beliefs toward teaching astronomy. In addition, with the interruption of face-to-face trainings due to the COVID-19 pandemic, online trainings became more needed. In this respect, in this study, the effect of online astronomy teaching method and material education on the pre-service science teachers attitudes toward astronomy and their self-efficacy beliefs toward astronomy teaching was examined. In the research, pre-test post-test quasi-experimental design without control group was used. The study group of the research consists of 35 pre-service science teachers (male=1, female=34). The pre-service science teachers participated in 23 different activities related to astronomy teaching method and material education online for 5 days. The data of this study were obtained from the “Astronomy Attitude Scale” and “The Self-Efficacy Belief Scale for Teaching Astronomy Subjects.” A repeated measures multivariate analysis of variance design was used in the analysis of pre- and post-tests data obtained from Astronomy Attitude Scale and The Self-Efficacy Belief Scale for Teaching Astronomy Subjects. As a result, it has been revealed that astronomy teaching method and material online education has a high level of effect size on the development of the sub-dimensions of the attitude toward astronomy and the teaching of astronomy self-efficacy belief variables (except for the difficulty in teaching astronomy sub dimension). In this direction, it was suggested that online education programs should be enriched with different technologies and designed in a way that will allow prospective teachers to gain knowledge and experience about the use of technology in astronomy education.
Fen bilimleri öğretmen adaylarının astronomiye yönelik tutumları ve astronomi öğretimine yönelik özyeterlik inançları, astronomi öğretim sürecini etkilemektedir. Olumlu tutuma sahip ve özyeterlik inançları yüksek olan bireyler derslere aktif olarak katılmakta ve olumlu davranışlar sergilemektedirler. Bu bağlamda öğretmen adaylarının astronomiye yönelik olumlu tutuma sahip olmaları ve özyeterlik inançlarının yüksek olmasının onların gelecekteki astronomi öğretim sürecinde olumlu etki oluşturacağı ifade edilebilir. Bununla birlikte alanyazında astronomi konularının öğretimi, kavram yanılgılarının belirlenmesi, tutum ve özyeterlilik alanındaki çalışmaların ortaokul, lise düzeylerinde olduğu görülmektedir. Yapılan çalışmalarda fen bilimleri öğretmen adaylarının astronomiye yönelik tutumları ve astronomi öğretimine yönelik özyeterlik inançlarını geliştirmeye yönelik çalışmaların sınırlı olduğu dikkati çekmektedir. Ayrıca COVID-19 pandemisi nedeniyle çevrim içi düzenlenen eğitimlere daha çok ihtiyaç duyulmuştur. Bu bağlamda bu çalışmada çevrim içi düzenlenen astronomi öğretim yöntem ve materyal eğitiminin fen bilimleri öğretmen adaylarının astronomiye yönelik tutumları ve astronomi öğretimine yönelik özyeterlik inançları üzerine etkisi irdelenmiştir. Araştırmada kontrol grupsuz ön-test son-test yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 35 (erkek=1, kız=34) fen bilimleri öğretmen adayı oluşturmaktadır. Fen bilimleri öğretmen adayları çevrim içi ortamda beş gün boyunca astronomi öğretim yöntem ve materyal eğitimi ile ilgili 23 farklı etkinliğe katılmışlardır. Araştırmada veriler fen bilimleri öğretmen adaylarına uygulama öncesi ve sonrasında çevrim içi olarak uygulanan “Astronomi Tutum Ölçeği (ATÖ)” ve “Astronomi Konularının Öğretimi Öz-yeterlik İnanç Ölçeği (AKÖÖYİÖ)”nden elde edilmiştir. ATÖ ve AKÖÖYİÖ’den elde edilen ön ve son-test verilerinin analizinde tekrarlanan ölçümler için çok değişkenli varyans (MANOVA) analizi kullanılmıştır. Sonuç olarak çevrim içi eğitim şeklinde gerçekleştirilen astronomi öğretim yöntem ve materyal eğitiminin astronomiye yönelik tutum ve astronomi öğretimine yönelik özyeterlik inanç değişkeninin astronomi öğretiminde zorlanma alt boyutu hariç diğer alt boyutlarının gelişiminde yüksek düzeyde etki büyüklüğüne sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Bu doğrultuda çevrim içi eğitim uygulamalarının farklı teknolojilerle zenginleştirilerek, öğretmen adaylarının teknolojinin astronomi eğitiminde kullanımına ilişkin bilgi ve deneyim kazanmalarına da fırsat sağlayacak şekilde tasarlanması önerilmektedir.