Akran-arabuluculuğu, tarafsız bir üçüncü öğrencinin kolaylaştırıcılığında, çatışanöğrencilerin ortak sorunlarını yüz yüze müzakere ettikleri, bir anlaşmazlık çözüm yoludur.Akran-arabuluculuğunda, önerilerde bulunma, nihai kararı belirleme ve her iki tarafındakabul edeceği bir çözüm bulma sorumluluğu, öncelikle müzakere eden yani sorunun tarafıolan öğrencilere aittir (Messing, 1993). Böylece akran arabuluculuk oluşan sorunu çözmekonusunda sahip olunan potansiyelin barışçıl performansa dönüştürülmesini sağlar.Araştırma, "akran arabuluculuk modelini, arabulucu öğrencilerin gözünden değerlendirmek için gerçekleştirilmiştir. İzmirde bir lisede altı yıldır uygulanan akranarabuluculuk programının etkililiği, arabuluculuk yapan 30'u kız, 20'si ise erkek olmaküzere 50 öğrenci ile yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak değerlendirilmiştir.Kodlama güvenirliği %85,9dur.Araştırmanın anlamlı sonuçlarından biri; öğrencilerinsınıf arkadaşları tarafından sınıflarının arabulucusu olarak seçilmekten mutluluk, heyecanve sevinç hissettiklerini ifade etmiş olmalarıdır. Ayrıca, seçilmiş olmanın kendilerindesorumluluk, özgüven, güçlülük ve sorun çözmeye ilişkin yeterlik duyguları hissettirdiğinibelirtmişlerdir. Elde edilen sonuçlar, akran arabuluculuk ile anlaşmazlık çözümündeöğrenilmiş çaresizliğin yerini öğrenilmiş güçlülüğe bıraktığını işaret etmektedir. Aynızamanda, akran odaklı bir anlaşmazlık çözüm yöntemi olan akran-arabuluculuk modelininTürk kültüründe hem daha detaylı ve derinlemesine hem de yaygın etkisinin incelenmesinegereksinim vardır.
Peer-mediation is a way of dispute resolution, facilitated by a neutral thirdstudent, that conflicting students negotiate their common problems face to face. In peer- mediation, making suggestions, determining the final decision and the responsibility offinding a solution acceptable to both sides primarily belong to students, the first side of theproblem, who negotiate (Messing, 1993). Thus, peer mediation provides the transformationof owned potential into the peaceful performance in resolving the problem. Research wasconducted to evaluate peer mediation model through the eyes of mediator students. Theassessment was done using the semi-structured interview with 50 students, including 30females and 20 males, who mediate in the peer-mediation program applied in a high schoolfor six years in Izmir. One of the striking results of the study is that students expressed thatthey feel happiness, excitement and joy because they have been chosen by their classmatesas a mediator of the class. In addition, they expressed that being selected made themselvesfeel the competence related to the responsibility, self-reliance, strength and problemsolving. There is a need for peer-mediation model which is a peer-oriented disputeresolution method, in Turkish culture both in a more detailed and deeply way, and in termsof the evaluation of its common effect