Fen bilgisi öğretmen adaylarının FTÇÇ hakkındaki görüşleri: müzede bilim örneği


Yener D., Aksüt P., Kiras B.

II. INES International Academic Research Congress, Antalya, Türkiye, 18 - 21 Ekim 2017, ss.199, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Antalya
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.199
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Araştırmada, “Müzede Bilim” konusuna ilişkin gerçekleştirilen planlı müze gezisinin, fen bilgisi öğretmen adaylarının Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı’nda yer alan, öğrenciye kazandırılması gereken becerilerden FTTÇ (Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre) ile ilişkili görüşleri üzerine olan etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Bu noktada, verilerin derinlemesine toplandığı nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır (Yıldırım ve Şimşek, 2011; 49). Araştırmada tek grup öntest - sontest deneysel model kullanılmıştır. Bu modelde, gelişigüzel seçilmiş bir gruba bağımsız değişken uygulanır. Hem deney öncesi hem de deney sonrası ölçmeler gerçekleştirilir (Karasar, 2009; 96). Araştırmanın çalışma grubunu, Batı Karadeniz Bölgesi’nde yer alan bir üniversitede Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalı 3. sınıfta öğrenim görmekte olan öğretmen adayları (N=38) oluşturmaktadır. Katılımcılar belirlenirken gönüllülük esas alınmıştır. Araştırmada, yapılan planlı gezinin, öğretmen adaylarının “müzede bilim” konusuna yönelik görüşlerini nasıl etkilediğini tespit etmek amacıyla standartlaştırılmış açık uçlu görüşme yöntemi kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının FTTÇ’ye ilişkin görüşlerinin yer aldığı formda 3 yapılandırılmış soru yer almaktadır. Araştırmanın bulgularına bakıldığında öğretmen adaylarının gezi öncesi ve sonrası FTTÇ ye yönelik görüşlerinde FenTeknoloji-Toplum-Çevre’ nin ilişkili olduğu görüşü ön plana çıkmaktadır. Ön testlere göre en önemli farklılık olarak “bilinçli toplum görüşü” nün sayısının arttığı bulgusudur. Bu da gerçekleştirilen planlı gezinin, öğretmen adaylarının görüşlerinde toplumunun Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre ilişkisi konusunda bilinçlenmesine etkisi olduğunu gösterir niteliktedir. Yapılan bilim gezisi öncesinde öğretmen adaylarının FTTÇ ilişkilendirmesine yönelik görüşlerine baktığımızda en fazla “ilişkilidir ve bütündür” görüşünün belirtildiği ve FTTÇ ilişkilendirmesinde sosyobilimsel konuların içeriğinin olduğu, FTTÇ ilişkilendirmesinin günlük yaşamla ilişkilendirmelerin yapıldığı şeklinde görüşler belirtildiği görülmektedir. Gezi sonrasında ise öğretmen adaylarının çoğu FTTÇ ilişkilendirmesine yönelik görüşlerinde, gezi esnasında gördükleri örnekleri (icat, buluş) ifade etmişlerdir. Bu bulgu neticesinde, gezide görülen yerlerin öğretmen adaylarının FTTÇ ilişkisine yönelik görüşlerini önemli derecede etkilediği söylenebilir. Bilim gezisi öncesinde öğretmen adaylarının bilim gezisinin FTTÇ ilişkilendirmesine etkisine yönelik görüşlerine baktığımızda en fazla gezi içeriği ile FTTÇ ilişkilendirdikleri görülürken gezi sonrasında da bu görüşlerin değişmediği, ayrıca bilim gezisinin FTTÇ ilişkilendirmesine etkisi konusunda anlamlı öğrenmeyi sağladığı