SÖYLEM, cilt.10, sa.2, ss.1298-1315, 2025 (TRDizin)
Bu çalışmada, Çağdaş Türk Resim Sanatı’ndaki soyut eğilimler bağlamında, genç Türk sanatçı Bu çalışmada, Çağdaş Türk Resim Sanatı’ndaki soyut eğilimler bağlamında, genç Türk sanatçı Pınar Akbaba’nın Dance (2017) adlı lirik soyutlama eseri görsel göstergebilimsel yöntemle çözümlenmiştir. Pınar Akbaba'nın bu eseri, lirik soyutlamanın tipik özelliklerini taşıması ve renk/şekil devinimlerinin yarattığı görsel ritimle göstergebilimsel çözümlemeye uygun bir örnek teşkil etmesi nedeniyle seçilmiştir. Bu çalışmanın amacı, eserdeki görüntüsel ile yoğrumsal göstergeleri çözümleyerek nesne-özellik ilişkilerini değerlendirmektir. Araştırmada, Algirdas Julien Greimas’ın Eyleyenler Modeli temel alınarak soyut eserin görsel uzamı, renk ve biçim ögeleri ile bu unsurların karşılıklı ilişkileri çözümlenmiş; göstergelere yüklenen kodların hem düz hem de yan anlamları irdelenmiştir. Böylece, eserin çağrışımsal katmanları yorumlanarak örnek bir çözümleme süreci ortaya konmuştur. Çalışmanın sonuçlarına göre, soyut eserlerde görüntüsel bir dil kullanılmakla birlikte, bu dilin çözümlenebilmesi için öncelikle sanatçının gerçek dünyayı nasıl yorumladığını yansıtan yoğrumsal dilin çözümlemesi gerektiği sonucuna varılmıştır. Elde edilen bulgular, anlamlandırma sürecinde göstergebilimsel yaklaşımın yanı sıra, araştırmacının öznel imgelem gücü ve artalan bilgisinin de belirleyici rol oynadığını göstermektedir.
Bu çalışmada, Çağdaş Türk Resim Sanatı’ndaki soyut eğilimler bağlamında, genç Türk sanatçı Pınar Akbaba’nın Dance (2017) adlı lirik soyutlama eseri görsel göstergebilimsel yöntemle çözümlenmiştir. Pınar Akbaba'nın bu eseri, lirik soyutlamanın tipik özelliklerini taşıması ve renk/şekil devinimlerinin yarattığı görsel ritimle göstergebilimsel çözümlemeye uygun bir örnek teşkil etmesi nedeniyle seçilmiştir. Bu çalışmanın amacı, eserdeki görüntüsel ile yoğrumsal göstergeleri çözümleyerek nesne-özellik ilişkilerini değerlendirmektir. Araştırmada, Algirdas Julien Greimas’ın Eyleyenler Modeli temel alınarak soyut eserin görsel uzamı, renk ve biçim ögeleri ile bu unsurların karşılıklı ilişkileri çözümlenmiş; göstergelere yüklenen kodların hem düz hem de yan anlamları irdelenmiştir. Böylece, eserin çağrışımsal katmanları yorumlanarak örnek bir çözümleme süreci ortaya konmuştur. Çalışmanın sonuçlarına göre, soyut eserlerde görüntüsel bir dil kullanılmakla birlikte, bu dilin çözümlenebilmesi için öncelikle sanatçının gerçek dünyayı nasıl yorumladığını yansıtan yoğrumsal dilin çözümlemesi gerektiği sonucuna varılmıştır. Elde edilen bulgular, anlamlandırma sürecinde göstergebilimsel yaklaşımın yanı sıra, araştırmacının öznel imgelem gücü ve artalan bilgisinin de belirleyici rol oynadığını göstermektedir.
Bu çalışmada, Çağdaş Türk Resim
Sanatı’ndaki soyut eğilimler bağlamında, genç Türk sanatçı Pınar
Akbaba’nın Dance (2017)
adlı lirik soyutlama eseri
görsel göstergebilimsel yöntemle çözümlenmiştir. Pınar Akbaba'nın bu eseri,
lirik soyutlamanın tipik özelliklerini taşıması ve renk/şekil devinimlerinin
yarattığı görsel ritimle göstergebilimsel çözümlemeye uygun bir örnek teşkil
etmesi nedeniyle seçilmiştir. Bu çalışmanın amacı, eserdeki görüntüsel ile yoğrumsal göstergeleri
çözümleyerek nesne-özellik ilişkilerini değerlendirmektir. Araştırmada,
Algirdas Julien Greimas’ın Eyleyenler
Modeli temel alınarak soyut eserin görsel uzamı, renk ve biçim ögeleri ile
bu unsurların karşılıklı ilişkileri çözümlenmiş; göstergelere yüklenen kodların
hem düz hem de yan anlamları irdelenmiştir. Böylece, eserin çağrışımsal
katmanları yorumlanarak örnek bir çözümleme süreci ortaya konmuştur. Çalışmanın sonuçlarına göre, soyut eserlerde
görüntüsel bir dil kullanılmakla birlikte, bu dilin çözümlenebilmesi için
öncelikle sanatçının gerçek dünyayı nasıl yorumladığını yansıtan yoğrumsal
dilin çözümlemesi gerektiği sonucuna varılmıştır. Elde edilen bulgular,
anlamlandırma sürecinde göstergebilimsel yaklaşımın yanı sıra, araştırmacının
öznel imgelem gücü ve artalan bilgisinin de belirleyici rol oynadığını göstermektedir.
Pınar Akbaba’nın Dance (2017) adlı lirik soyutlama eseri görsel göstergebilimsel yöntemle çözümlenmiştir. Pınar Akbaba'nın bu eseri, lirik soyutlamanın tipik özelliklerini taşıması ve renk/şekil devinimlerinin yarattığı görsel ritimle göstergebilimsel çözümlemeye uygun bir örnek teşkil etmesi nedeniyle seçilmiştir. Bu çalışmanın amacı, eserdeki görüntüsel ile yoğrumsal göstergeleri çözümleyerek nesne-özellik ilişkilerini değerlendirmektir. Araştırmada, Algirdas Julien Greimas’ın Eyleyenler Modeli temel alınarak soyut eserin görsel uzamı, renk ve biçim ögeleri ile bu unsurların karşılıklı ilişkileri çözümlenmiş; göstergelere yüklenen kodların hem düz hem de yan anlamları irdelenmiştir. Böylece, eserin çağrışımsal katmanları yorumlanarak örnek bir çözümleme süreci ortaya konmuştur. Çalışmanın sonuçlarına göre, soyut eserlerde görüntüsel bir dil kullanılmakla birlikte, bu dilin çözümlenebilmesi için öncelikle sanatçının gerçek dünyayı nasıl yorumladığını yansıtan yoğrumsal dilin çözümlemesi gerektiği sonucuna varılmıştır. Elde edilen bulgular, anlamlandırma sürecinde göstergebilimsel yaklaşımın yanı sıra, araştırmacının öznel imgelem gücü ve artalan bilgisinin de belirleyici rol oynadığını göstermektedir.
Bu çalışmada, Çağdaş Türk Resim Sanatı’ndaki soyut eğilimler bağlamında, genç Türk sanatçı Bu çalışmada, Çağdaş Türk Resim Sanatı’ndaki soyut eğilimler bağlamında, genç Türk sanatçı Pınar Akbaba’nın Dance (2017) adlı lirik soyutlama eseri görsel göstergebilimsel yöntemle çözümlenmiştir. Pınar Akbaba'nın bu eseri, lirik soyutlamanın tipik özelliklerini taşıması ve renk/şekil devinimlerinin yarattığı görsel ritimle göstergebilimsel çözümlemeye uygun bir örnek teşkil etmesi nedeniyle seçilmiştir. Bu çalışmanın amacı, eserdeki görüntüsel ile yoğrumsal göstergeleri çözümleyerek nesne-özellik ilişkilerini değerlendirmektir. Araştırmada, Algirdas Julien Greimas’ın Eyleyenler Modeli temel alınarak soyut eserin görsel uzamı, renk ve biçim ögeleri ile bu unsurların karşılıklı ilişkileri çözümlenmiş; göstergelere yüklenen kodların hem düz hem de yan anlamları irdelenmiştir. Böylece, eserin çağrışımsal katmanları yorumlanarak örnek bir çözümleme süreci ortaya konmuştur. Çalışmanın sonuçlarına göre, soyut eserlerde görüntüsel bir dil kullanılmakla birlikte, bu dilin çözümlenebilmesi için öncelikle sanatçının gerçek dünyayı nasıl yorumladığını yansıtan yoğrumsal dilin çözümlemesi gerektiği sonucuna varılmıştır. Elde edilen bulgular, anlamlandırma sürecinde göstergebilimsel yaklaşımın yanı sıra, araştırmacının öznel imgelem gücü ve artalan bilgisinin de belirleyici rol oynadığını göstermektedir.
Bu çalışmada, Çağdaş Türk Resim Sanatı’ndaki soyut eğilimler bağlamında, genç Türk sanatçı Pınar Akbaba’nın Dance (2017) adlı lirik soyutlama eseri görsel göstergebilimsel yöntemle çözümlenmiştir. Pınar Akbaba'nın bu eseri, lirik soyutlamanın tipik özelliklerini taşıması ve renk/şekil devinimlerinin yarattığı görsel ritimle göstergebilimsel çözümlemeye uygun bir örnek teşkil etmesi nedeniyle seçilmiştir. Bu çalışmanın amacı, eserdeki görüntüsel ile yoğrumsal göstergeleri çözümleyerek nesne-özellik ilişkilerini değerlendirmektir. Araştırmada, Algirdas Julien Greimas’ın Eyleyenler Modeli temel alınarak soyut eserin görsel uzamı, renk ve biçim ögeleri ile bu unsurların karşılıklı ilişkileri çözümlenmiş; göstergelere yüklenen kodların hem düz hem de yan anlamları irdelenmiştir. Böylece, eserin çağrışımsal katmanları yorumlanarak örnek bir çözümleme süreci ortaya konmuştur. Çalışmanın sonuçlarına göre, soyut eserlerde görüntüsel bir dil kullanılmakla birlikte, bu dilin çözümlenebilmesi için öncelikle sanatçının gerçek dünyayı nasıl yorumladığını yansıtan yoğrumsal dilin çözümlemesi gerektiği sonucuna varılmıştır. Elde edilen bulgular, anlamlandırma sürecinde göstergebilimsel yaklaşımın yanı sıra, araştırmacının öznel imgelem gücü ve artalan bilgisinin de belirleyici rol oynadığını göstermektedir.
This study conducts a visual
semiotic analysis of Dance (2017), a lyrical
abstraction work by emerging Turkish artist Pınar Akbaba, within the context of
abstract tendencies in Contemporary Turkish Painting. Akbaba's work was
selected as a case study due to its embodiment of characteristic features of lyrical
abstraction and its suitability for semiotic analysis through the visual rhythm
created by chromatic and formal dynamics. The primary objective of this
research is to evaluate object-property relationships through the examination
of both iconic and plastic signs within the artwork. The study employs Algirdas Julien
Greimas' Actantial Model to analyze
the visual space, color, and formal elements of the abstract work, along with
their interrelations. Both denotative and connotative meanings of the signs are
interpreted, revealing the artwork's associative layers through an exemplary
analytical process. The findings indicate that
while abstract works employ a visual language, decoding this language requires
first analyzing the expressive language reflecting the artist's interpretation
of reality. The results demonstrate that, in addition to semiotic methodology,
the researcher's subjective imagination and background knowledge play a
decisive role in the process of meaning-making.
bilgisinin de belirleyici rol oynadığını göstermektedir.