Soyut Bir Sanat Eserini Göstergebilimsel Yöntemler Işığında Okumak


Creative Commons License

Ergenekon M.

SÖYLEM, cilt.10, sa.2, ss.1298-1315, 2025 (TRDizin)

  • Yayın Türü: Makale / Tam Makale
  • Cilt numarası: 10 Sayı: 2
  • Basım Tarihi: 2025
  • Doi Numarası: 10.29110/soylemdergi.1698005
  • Dergi Adı: SÖYLEM
  • Derginin Tarandığı İndeksler: MLA - Modern Language Association Database, TR DİZİN (ULAKBİM)
  • Sayfa Sayıları: ss.1298-1315
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Bu çalışmada, Çağdaş Türk Resim Sanatı’ndaki soyut eğilimler bağlamında, genç Türk sanatçı Bu çalışmada, Çağdaş Türk Resim Sanatı’ndaki soyut eğilimler bağlamında, genç Türk sanatçı Pınar Akbaba’nın Dance (2017) adlı lirik soyutlama eseri görsel göstergebilimsel yöntemle çözümlenmiştir. Pınar Akbaba'nın bu eseri, lirik soyutlamanın tipik özelliklerini taşıması ve renk/şekil devinimlerinin yarattığı görsel ritimle göstergebilimsel çözümlemeye uygun bir örnek teşkil etmesi nedeniyle seçilmiştir. Bu çalışmanın amacı, eserdeki görüntüsel ile yoğrumsal göstergeleri çözümleyerek nesne-özellik ilişkilerini değerlendirmektir. Araştırmada, Algirdas Julien Greimas’ın Eyleyenler Modeli temel alınarak soyut eserin görsel uzamı, renk ve biçim ögeleri ile bu unsurların karşılıklı ilişkileri çözümlenmiş; göstergelere yüklenen kodların hem düz hem de yan anlamları irdelenmiştir. Böylece, eserin çağrışımsal katmanları yorumlanarak örnek bir çözümleme süreci ortaya konmuştur. Çalışmanın sonuçlarına göre, soyut eserlerde görüntüsel bir dil kullanılmakla birlikte, bu dilin çözümlenebilmesi için öncelikle sanatçının gerçek dünyayı nasıl yorumladığını yansıtan yoğrumsal dilin çözümlemesi gerektiği sonucuna varılmıştır. Elde edilen bulgular, anlamlandırma sürecinde göstergebilimsel yaklaşımın yanı sıra, araştırmacının öznel imgelem gücü ve artalan bilgisinin de belirleyici rol oynadığını göstermektedir.

Bu çalışmada, Çağdaş Türk Resim Sanatı’ndaki soyut eğilimler bağlamında, genç Türk sanatçı Pınar Akbaba’nın Dance (2017) adlı lirik soyutlama eseri görsel göstergebilimsel yöntemle çözümlenmiştir. Pınar Akbaba'nın bu eseri, lirik soyutlamanın tipik özelliklerini taşıması ve renk/şekil devinimlerinin yarattığı görsel ritimle göstergebilimsel çözümlemeye uygun bir örnek teşkil etmesi nedeniyle seçilmiştir. Bu çalışmanın amacı, eserdeki görüntüsel ile yoğrumsal göstergeleri çözümleyerek nesne-özellik ilişkilerini değerlendirmektir. Araştırmada, Algirdas Julien Greimas’ın Eyleyenler Modeli temel alınarak soyut eserin görsel uzamı, renk ve biçim ögeleri ile bu unsurların karşılıklı ilişkileri çözümlenmiş; göstergelere yüklenen kodların hem düz hem de yan anlamları irdelenmiştir. Böylece, eserin çağrışımsal katmanları yorumlanarak örnek bir çözümleme süreci ortaya konmuştur. Çalışmanın sonuçlarına göre, soyut eserlerde görüntüsel bir dil kullanılmakla birlikte, bu dilin çözümlenebilmesi için öncelikle sanatçının gerçek dünyayı nasıl yorumladığını yansıtan yoğrumsal dilin çözümlemesi gerektiği sonucuna varılmıştır. Elde edilen bulgular, anlamlandırma sürecinde göstergebilimsel yaklaşımın yanı sıra, araştırmacının öznel imgelem gücü ve artalan bilgisinin de belirleyici rol oynadığını göstermektedir.

Bu çalışmada, Çağdaş Türk Resim Sanatı’ndaki soyut eğilimler bağlamında, genç Türk sanatçı Pınar Akbaba’nın Dance (2017) adlı lirik soyutlama eseri görsel göstergebilimsel yöntemle çözümlenmiştir. Pınar Akbaba'nın bu eseri, lirik soyutlamanın tipik özelliklerini taşıması ve renk/şekil devinimlerinin yarattığı görsel ritimle göstergebilimsel çözümlemeye uygun bir örnek teşkil etmesi nedeniyle seçilmiştir. Bu çalışmanın amacı, eserdeki görüntüsel ile yoğrumsal göstergeleri çözümleyerek nesne-özellik ilişkilerini değerlendirmektir. Araştırmada, Algirdas Julien Greimas’ın Eyleyenler Modeli temel alınarak soyut eserin görsel uzamı, renk ve biçim ögeleri ile bu unsurların karşılıklı ilişkileri çözümlenmiş; göstergelere yüklenen kodların hem düz hem de yan anlamları irdelenmiştir. Böylece, eserin çağrışımsal katmanları yorumlanarak örnek bir çözümleme süreci ortaya konmuştur. Çalışmanın sonuçlarına göre, soyut eserlerde görüntüsel bir dil kullanılmakla birlikte, bu dilin çözümlenebilmesi için öncelikle sanatçının gerçek dünyayı nasıl yorumladığını yansıtan yoğrumsal dilin çözümlemesi gerektiği sonucuna varılmıştır. Elde edilen bulgular, anlamlandırma sürecinde göstergebilimsel yaklaşımın yanı sıra, araştırmacının öznel imgelem gücü ve artalan bilgisinin de belirleyici rol oynadığını göstermektedir.

Pınar Akbaba’nın Dance (2017) adlı lirik soyutlama eseri görsel göstergebilimsel yöntemle çözümlenmiştir. Pınar Akbaba'nın bu eseri, lirik soyutlamanın tipik özelliklerini taşıması ve renk/şekil devinimlerinin yarattığı görsel ritimle göstergebilimsel çözümlemeye uygun bir örnek teşkil etmesi nedeniyle seçilmiştir. Bu çalışmanın amacı, eserdeki görüntüsel ile yoğrumsal göstergeleri çözümleyerek nesne-özellik ilişkilerini değerlendirmektir. Araştırmada, Algirdas Julien Greimas’ın Eyleyenler Modeli temel alınarak soyut eserin görsel uzamı, renk ve biçim ögeleri ile bu unsurların karşılıklı ilişkileri çözümlenmiş; göstergelere yüklenen kodların hem düz hem de yan anlamları irdelenmiştir. Böylece, eserin çağrışımsal katmanları yorumlanarak örnek bir çözümleme süreci ortaya konmuştur. Çalışmanın sonuçlarına göre, soyut eserlerde görüntüsel bir dil kullanılmakla birlikte, bu dilin çözümlenebilmesi için öncelikle sanatçının gerçek dünyayı nasıl yorumladığını yansıtan yoğrumsal dilin çözümlemesi gerektiği sonucuna varılmıştır. Elde edilen bulgular, anlamlandırma sürecinde göstergebilimsel yaklaşımın yanı sıra, araştırmacının öznel imgelem gücü ve artalan bilgisinin de belirleyici rol oynadığını göstermektedir.

Bu çalışmada, Çağdaş Türk Resim Sanatı’ndaki soyut eğilimler bağlamında, genç Türk sanatçı Bu çalışmada, Çağdaş Türk Resim Sanatı’ndaki soyut eğilimler bağlamında, genç Türk sanatçı Pınar Akbaba’nın Dance (2017) adlı lirik soyutlama eseri görsel göstergebilimsel yöntemle çözümlenmiştir. Pınar Akbaba'nın bu eseri, lirik soyutlamanın tipik özelliklerini taşıması ve renk/şekil devinimlerinin yarattığı görsel ritimle göstergebilimsel çözümlemeye uygun bir örnek teşkil etmesi nedeniyle seçilmiştir. Bu çalışmanın amacı, eserdeki görüntüsel ile yoğrumsal göstergeleri çözümleyerek nesne-özellik ilişkilerini değerlendirmektir. Araştırmada, Algirdas Julien Greimas’ın Eyleyenler Modeli temel alınarak soyut eserin görsel uzamı, renk ve biçim ögeleri ile bu unsurların karşılıklı ilişkileri çözümlenmiş; göstergelere yüklenen kodların hem düz hem de yan anlamları irdelenmiştir. Böylece, eserin çağrışımsal katmanları yorumlanarak örnek bir çözümleme süreci ortaya konmuştur. Çalışmanın sonuçlarına göre, soyut eserlerde görüntüsel bir dil kullanılmakla birlikte, bu dilin çözümlenebilmesi için öncelikle sanatçının gerçek dünyayı nasıl yorumladığını yansıtan yoğrumsal dilin çözümlemesi gerektiği sonucuna varılmıştır. Elde edilen bulgular, anlamlandırma sürecinde göstergebilimsel yaklaşımın yanı sıra, araştırmacının öznel imgelem gücü ve artalan bilgisinin de belirleyici rol oynadığını göstermektedir.

Bu çalışmada, Çağdaş Türk Resim Sanatı’ndaki soyut eğilimler bağlamında, genç Türk sanatçı Pınar Akbaba’nın Dance (2017) adlı lirik soyutlama eseri görsel göstergebilimsel yöntemle çözümlenmiştir. Pınar Akbaba'nın bu eseri, lirik soyutlamanın tipik özelliklerini taşıması ve renk/şekil devinimlerinin yarattığı görsel ritimle göstergebilimsel çözümlemeye uygun bir örnek teşkil etmesi nedeniyle seçilmiştir. Bu çalışmanın amacı, eserdeki görüntüsel ile yoğrumsal göstergeleri çözümleyerek nesne-özellik ilişkilerini değerlendirmektir. Araştırmada, Algirdas Julien Greimas’ın Eyleyenler Modeli temel alınarak soyut eserin görsel uzamı, renk ve biçim ögeleri ile bu unsurların karşılıklı ilişkileri çözümlenmiş; göstergelere yüklenen kodların hem düz hem de yan anlamları irdelenmiştir. Böylece, eserin çağrışımsal katmanları yorumlanarak örnek bir çözümleme süreci ortaya konmuştur. Çalışmanın sonuçlarına göre, soyut eserlerde görüntüsel bir dil kullanılmakla birlikte, bu dilin çözümlenebilmesi için öncelikle sanatçının gerçek dünyayı nasıl yorumladığını yansıtan yoğrumsal dilin çözümlemesi gerektiği sonucuna varılmıştır. Elde edilen bulgular, anlamlandırma sürecinde göstergebilimsel yaklaşımın yanı sıra, araştırmacının öznel imgelem gücü ve artalan bilgisinin de belirleyici rol oynadığını göstermektedir.

This study conducts a visual semiotic analysis of Dance (2017), a lyrical abstraction work by emerging Turkish artist Pınar Akbaba, within the context of abstract tendencies in Contemporary Turkish Painting. Akbaba's work was selected as a case study due to its embodiment of characteristic features of lyrical abstraction and its suitability for semiotic analysis through the visual rhythm created by chromatic and formal dynamics. The primary objective of this research is to evaluate object-property relationships through the examination of both iconic and plastic signs within the artwork. The study employs Algirdas Julien Greimas' Actantial Model to analyze the visual space, color, and formal elements of the abstract work, along with their interrelations. Both denotative and connotative meanings of the signs are interpreted, revealing the artwork's associative layers through an exemplary analytical process. The findings indicate that while abstract works employ a visual language, decoding this language requires first analyzing the expressive language reflecting the artist's interpretation of reality. The results demonstrate that, in addition to semiotic methodology, the researcher's subjective imagination and background knowledge play a decisive role in the process of meaning-making.

bilgisinin de belirleyici rol oynadığını göstermektedir.