16 Yüzyıl Çini Sanatında Kullanılan Bazı Tabak Desenlerinin Görsel Algılama Açısından Değerlendirilmesi


Güvenateş Kılıç H.

DEU.GSF.GTESB. Uluslararası Geleneksel Sanatlar Sempozyumu, İzmir, Türkiye, 16 - 18 Kasım 2006, ss.263-273

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.263-273
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Geleneksel Sanatlar çerçevesinde kabul ettiğimiz çini sanatının algılanmasına, kuramsal açıdan yaklaşılıp, modern sanat anlayışından faydalanarak, var olan görsel örüntüleri ve bu örüntüleri oluşturan temel birtakım algısal faktörleri ortaya sererek, irdelenmesi gereğine inanmaktayız.

 Sanat tarihçi Bedrettin CÖMERT ‘in ‘’ Hangi türden olursa olsun, bir sanat ürününün tadılması, onun kavranmasıyla doğru orantılıdır. Eseri ne kadar anlamışsak, elde edeceğimiz hazda o kadar yüksek olacaktır. Anlamak ise, araştırmakla, irdelemekle, aklın dışındaki güçlere elverdiğince az pay bırakmakla, sezgi ve izlenimlerimizi dile döküp başkalarına iletir hale getirmekle gerçekleşebilir. ‘’ sözlerinden hareketle, bizde çini sanatına motifsel açıdan yaklaşarak, onun tadılması yönünde bir adım atmış olacağız.

Görsel algılamanın, bütün sanat dallarında kuramsal değer taşıdığını biliyoruz. Bu kuramların çini sanatında ne denli geçerli olduğu düşüncesinden hareketle, çini sanatının estetik değerleri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Çini ürünler gerek sayıca gerekse çeşit açısından oldukça zengin olması nedeniyle, konuya sadeleştirerek, örnekleri yalnızca 16.yüzyılda yapılmış olan birkaç tabak ile sınırlı bıraktık. Örneklerin özellikle 16. yüzyıldan seçilme nedeni ise; konuya açıklık getirecek ölçüyü taşıması desen, renk, üslup ve form açısından oldukça zengin olmasıdır.

Görsel algılamanın çerçevesinde ele alınan, 16. yüzyıl çini tabak örneklerine Şekil, Biçim, Denge, Perspektif, Renk, Dışavurum gibi bakış açılarından yaklaşılıp, ele alınmıştır.