Sanat & Tasarım Dergisi, cilt.14, sa.2, ss.454-474, 2024 (ESCI)
Hatırladığım
Kadarıyla, birbirinden bağımsız iki bölümden oluşan dijital bellek
uygulamasıdır. Uygulamanın ilk kısmı olan albüm, aile fotoğrafları üzerine
foto-pentür tekniğiyle yapılmış dijital illüstrasyonları; ikinci kısmı olan
vitrin ise, çeşitli nesnelerin üç boyutlu siluetlerini ve sulu boyayla yapılmış
dijital versiyonlarını içermektedir. Çalışmada, fotoğraf ve illüstrasyon ile
yapılan ‘görüntü temelli araştırma’ ve enformel sohbet ile yapılan ‘nitel
araştırma’ yöntemleri kullanılmıştır. Çıktılarının Unity’de birleştirildiği
uygulama, görsellerin yanı sıra, fotoğrafların çevrilmesi ve dolap/çekmece
kapaklarının açılmasına izin veren ‘etkileşimi’; ebeveynlerin ve televizyonun
sesiyle beraber devreye giren ‘işitsel unsurları’ da barındırır. Bu haliyle ev
ve merkezindeki eşyaların sahip olduğu maddi kültür hali bir seçki içinde
toplanmış, evin ‘mini müze’ çağrışımı somutlanmıştır. Böylece sadece konuşulduğu
ve bakıldığı için yeniden üretilebilen edimsel anılar, alternatif bir bilme ve hatırlama
yolu ile sürekli deneyimlemeye açık bir alanda kurulmuştur. Bu kapsamda iki katmanlı
uygulama projesi olan Hatırladığım Kadarıyla çalışması, fotoğraflardan/vitrin içi
nesnelerden aileye, aileden etnik, sınıfsal, cinsiyet, dinsel kimliklere ve
genişleyen tüm aidiyet gruplarına kadar, sesli/sessiz unsurlarla inşa edilen
bireysel anlatıyı, yine aynı kolektif belleği beslemek üzere dönüştüren bir
dijital otobiyografi denemesinden ibarettir.
As I
Remember is a digital memory application consisting of two independent parts.
The first part of the application, the album, contains digital illustrations
made via photo-painting technique on family photographs; the second part, the
display cabinet, contains of 3D silhouettes of various objects and their
digital versions made via watercolor. The study utilizes ‘image-based research’
through photography, illustration and an informal interview as a ‘qualitative
research’ technique. In addition to the visuals, the application, whose outputs
are merged in Unity, includes ‘interactivity’ that allows photos to be turned
and cabinet doors/drawers to be opened, and ‘auditory elements’ that are
activated by the sound of the parents and television. This approach collects
the material culture of household objects into a curated selection, embodying
the connotation of a 'mini-museum'. Thus, performative memories—recreated
through speaking and observing—are established in a space open to continuous
experience, offering alternative ways of knowing and remembering. In this context,
this two-layered application project, As I Remember is a digital autobiography experiment
presented to feed the same collective memory with the narrative that created from
different elements such as the sound/silent components, photographs/display
cabinet objects and the other ethnic, class, gender and religious identities
encompassing the family.