MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN BOYUT VE ÖLÇME KONULARINA DAİR VAR OLAN ZİHİNSEL YAPILARININ İNCELENMESİ


Altıkardeş E., Yiğit Koyunkaya M.

INTERNATIONAL SCIENTIFIC RESEARCH AND INNOVATION CONGRESS-II , Adana, Türkiye, 16 - 18 Aralık 2024, ss.1991-1992, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Adana
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1991-1992
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

MATEMATİK ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS ÖĞRENCİLERİNİN BOYUT VE ÖLÇME KONULARINA DAİR VAR OLAN ZİHİNSEL YAPILARININ İNCELENMESİ

Ekin ALTIKARDEŞ Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Matematik Öğretmenliği Doktora Programı ORCID: 0000-0002-1813-9540

Prof. Dr. Melike YİĞİT KOYUNKAYA Dokuz Eylül Üniversitesi, Buca Eğitim Fakültesi, Matematik Eğitimi Anabilim Dalı ORCID: 0000-0002-7872-3917

ÖZET

Bu çalışmanın temel amacı matematik öğretmenliği lisans öğrencilerinin boyut ve ölçme konularına dair var olan zihinsel yapılarını incelemektir. Çalışmanın teorik alt yapısını APOS teorik çerçevesi oluşturmaktadır. Çerçevenin bileşenleri olan eylem, gelişen süreç, süreç, nesne ve şema düzeyleri bağlamında, öğrencilerin boyut ve ölçme konularında hangi öğrenme düzeyinde oldukları belirlenmiştir. Durum çalışması ile desenlenen bu çalışmaya Matematik Öğretmenliği lisans programının 1. sınıfında öğrenim gören 4 gönüllü öğrenci katılmıştır. Çalışmanın veri grubu, öğrencilerin alt sorular içeren 9 soruya verdikleri yazılı cevaplardan ve bu sorulara cevapları üzerine öğrenciler ile bireysel olarak gerçekleştirilen klinik görüşme video kayıtlarından oluşmaktadır. Çalışmanın verileri benimsenen teorik çerçeve ışığında betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda boyut konusunun “boyut kavramı” ve “farklı boyutlu şekiller ve özellikleri” olmak üzere iki; ölçme konusunun ise “ölçme kavramı”, “farklı boyutlu şekillerde gerçekleştirilebilecek ölçme işlemleri” ve “ölçme işlemi yapma” olmak üzere üç alt bileşenden oluştuğu belirlenmiştir. Çalışma sonucunda boyutun iki alt bileşeni kapsamında da iki öğrencinin eylem, iki öğrencinin gelişen süreç düzeyinde oldukları görülmüştür. Ölçme konusu kapsamında ise, ölçme kavramı alt bileşeninde iki öğrencinin eylem, iki öğrencinin gelişen süreç düzeyinde oldukları; farklı boyutlu şekiller ve özellikleri alt bileşeninde bir öğrencinin eylem, iki öğrencinin gelişen süreç, bir öğrencinin de süreç düzeyinde oldukları; son olarak da ölçme işlemi yapma alt bileşeninde tüm öğrencilerin gelişen süreç düzeyinde oldukları ortaya çıkmıştır. Hiçbir öğrencinin boyut konusunda süreç düzeyine ulaşamadığı dikkat çekmiştir. Ölçme konusunun bir alt bileşeni hariç tüm alt bileşenleri kapsamında öğrencilerin eylem veya gelişen süreç düzeyinde kaldıkları; sadece bir öğrencinin ise ölçme bileşeninin bir alt bileşeni kapsamında süreç düzeyine ulaşabildiği görülmüştür. Çalışmanın bulguları öğrencilerin boyut ve ölçme konularını öğrenme düzeylerinin düşük düzeyde kaldığını ve geliştirilmeye ihtiyaç duyulduğunu göstermektedir.

Anahtar Kelimeler: APOS Teorisi, Alan, Boyut, Ölçme, Uzunluk.