Türkiye Yükseköğretim Sisteminde Diğerleri (!): Bölgesel Üniversiteler ve Bölgesel Kalkınma İçin Üniversitelerin Önemi


Creative Commons License

Damar M.

Yerel Ekonomik Kalkınma ve Güncel Yaklaşımlar, Doç. Dr. Enver Erdinç DİNÇSOY, Editör, EfeAkademi, İstanbul, ss.83-116, 2021

  • Yayın Türü: Kitapta Bölüm / Araştırma Kitabı
  • Basım Tarihi: 2021
  • Yayınevi: EfeAkademi
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Sayfa Sayıları: ss.83-116
  • Editörler: Doç. Dr. Enver Erdinç DİNÇSOY, Editör
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

TÜRKİYE YÜKSEKÖĞRETİM SİSTEMİNDE DİĞERLERİ (!): BÖLGESEL ÜNİVERSİTELER ve BÖLGESEL KALKINMA İÇİN ÜNİVERSİTELERİN ÖNEMİ

Özet

Türkiye’deki yükseköğretim stratejileri dikkate alındığında, yükseköğretim yapılanmasının araştırma üniversiteleri (16 üniversite), bölgesel kalkınma odaklı misyon farklılaşma üniversiteleri (toplam 15 üniversite) ve diğerleri şeklinde bir sınıflandırmaya gittiği görülmektedir. Odaklandıkları noktalar dikkate alındığında, araştırma üniversiteleri ile bölgesel üniversitelerin kurumsal misyon ve temel amaçlarının aynı olması mümkün görülmemektedir. Araştırma üniversiteleri dışında kalan üniversitelerimizin bulundukları bölge ve toplumun ihtiyaçlarına odaklanarak, öğrencilere, sanayiye ve topluma verecekleri katkıya daha fazla odaklanması gerektiği ortadadır. Literatürde bu farklılığa odaklanan, dünyadaki örnekleri dikkate alarak yükseköğretim sistemimizi dikkate alarak değerlendirme yapan çalışma sayısı, konunun önemi dikkate alındığında, oldukça az görülmektedir. Çalışmada amaçlanan bölgesel üniversite kavramına ve bu konuda yapılan araştırma ve uygulamalara yer vererek, üniversitelerimize ve yükseköğretim sistemindeki karar vericilere destek olabilecek faydalı bilgileri derlemektir. Bu amaçları, belirli alt amaçlara ayrılarak sistematik bir biçimde sunulmaktadır: (1) Türkiye’de yükseköğretimin yönetsel yapısını bölgesel üniversite yaklaşımı ile değerlendirmek, (2) bölgesel üniversitelerin bölgesel inovasyona etkisini değerlendirmek, (3) mevcut bilgileri ulusal ve uluslararası literatür ile örtüştürerek sistematik bir şekilde derlemek, (4) elde edilen bilgiler ışığında politika ve kural yapıcılar için öneriler ortaya koymaktır. Gerçekleştirilen okumalar ve yurtdışı iyi örnekler incelendiğinde, Türkiye’de yükseköğretim sisteminin bölgesel paydaşlar ile entegre olabilmesi yönünde önemli eksikliklerin olduğu, vakıf üniversiteleri benzeri mütevelli heyetinin belki de bu var olan bölgesel kalkınma, kenetlenme ve yenilenmenin üniversiteler aracılığı ile daha iyi katalize edilmesi için iyi bir çözüm olacağı düşünülmektedir. Çalışmada bu bağlamda, yükseköğretim kurumları, bölgesel inovasyon ve bölgesel kalkınmaya etkileri, ulusal ve uluslararası literatürden faydalanılarak kapsamlı bir şekilde değerlendirilmiştir. Anahtar kelimeler: bölgesel üniversiteler, yükseköğretim, yapısal sorunlar, üniversitelerden beklentiler ...

THE OTHERS IN TURKISH HIGHER EDUCATION SYSTEM (!): REGIONAL UNIVERSITIES AND THE IMPORTANCE OF UNIVERSITIES FOR REGIONAL DEVELOPMENT

Abstract

When looking at Turkey's higher education policies, it's clear that the higher education system is divided into three categories: research universities (16 universities), regional development-oriented mission differentiation institutions (15 universities overall), and others. It is impossible for research institutions and regional universities to have the same institutional mission and key aims due to the points they focus on. Other than research institutions, it is evident that our universities should place a greater emphasis on the needs of the region and community in which they are located, as well as the contribution they will make to students, industry, and society. Given the importance of the topic, the number of research focused on this gap in the literature and analyzing our higher education system using examples from around the world is extremely limited. The study's goal is to assemble important data that will aid our universities and decision-makers in the higher education system by introducing the concept of regionalization. These goals are broken down into sub-goals and presented in a methodical manner: (1) to assess the administrative structure of higher education in Turkey using a regional university approach, (2) to assess the impact of regional universities on regional innovation, and (3) to conduct a systematic analysis by cross-referencing existing data with national and international literature, and (4) to make suggestions to policymakers and rulemakers based on the information gathered. When readings and good examples from other countries are examined, it is clear that there are significant flaws in Turkey's higher education system's integration with regional stakeholders, and that the board of trustees, similar to foundation universities, may be a good solution for better catalyzing this existing regional development, interlocking, and renewal through universities. Higher education institutions, regional innovation, and their influence on regional development have all been thoroughly assessed using national and international literature in this context.

Keywords: regional universities, higher education, structural problems, expectations from universities.