24. Aile Hekimliği Araştırma Günleri, Diyarbakır, Türkiye, 14 - 16 Kasım 2024, ss.13, (Özet Bildiri)
DEA01 Aile Hekimliği Eğitiminde Kurs Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Hipertansiyon Kursu ve Olgular Üzerinde Deneyimlemek
Gizem Limnili : Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi, Aile Hekimliği Ana Bilim Dalı Ediz Yıldırım : Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi, Aile Hekimliği Ana Bilim Dalı Olgu Aygün : İzmir Şehir Hastanesi, Aile Hekimliği Ana Bilim Dalı Özden Gökdemir : İzmir Ekonomi Üniversitesi, Tıp Fakültesi Nilgün Özçakar : Dokuz Eylül Üniversitesi, Aile Hekimliği Ana Bilim Dalı
Giriş: Aile hekimliği, bireylerin sağlık gereksinimlerini ilk karşılayan, önleyici ve koruyucu sağlık hizmetlerinin sunumunda önemli bir rol oynayan bir disiplindir. Aile hekimleri, geniş bir bilgi ve beceri yelpazesine sahip olmalı; toplum sağlığını destekleyici, kronik hastalıkları yönetici ve hasta merkezli bir yaklaşım sunabilmelidir. Bu bağlamda, aile hekimlerinin sürekli mesleki gelişimini desteklemek amacıyla düzenlenen kurslar ve eğitim programları, bilgilerini güncellemeleri, yeni tedavi yöntemlerine adapte olmaları ve hasta yönetiminde güncel yaklaşımları benimsemeleri açısından büyük önem taşımaktadır. Hipertansiyon gibi kronik hastalıkların yönetimi, aile hekimlerinin sıkça karşılaştığı konuların başında gelmektedir. Hipertansiyon, dünya genelinde yüksek mortalite ve morbidite oranlarına sebep olan önemli bir halk sağlığı sorunudur. Etkin bir hipertansiyon yönetimi, hastaların yaşam kalitesini artırmak ve komplikasyon riskini azaltmak için temel teşkil eder. Bu nedenle, aile hekimliği eğitiminde hipertansiyon kursları, tanı, tedavi ve izlem süreçlerinde güncel yaklaşımlar sunarak hekimlerin klinik karar verme süreçlerini destekler. Bu çalışmanın amacı, asistanlık eğitimi sırasında düzenlenen hipertansiyon kurslarının etkinliğini değerlendirmek; kursun içeriğinin kanıta dayalı tıp uygulamalarına uygunluğunu, hedef kitlenin gereksinimlerine yanıt verme düzeyini ve genel sunum kalitesini incelemektir. Çalışmanın sonuçları, aile hekimlerine yönelik eğitim programlarının geliştirilmesine katkı sunacak ve sağlık hizmetlerinin kalitesini artırmaya yönelik önemli bilgiler sağlayacaktır.
Yöntem: İki etkinlik günü olarak planlanan "Hipertansiyon Kursu" için birinci gün ve sonrasında olgu sunumları ve grup dinamiklerinin etkinleştirildiği ikinci gün ardından Google Survey aracılığıyla anket uygulandı. Çalışmanın ilk gün sonuçları paylaşıldı.
Bulgular: Kanıta dayalı uygulamalara, hedef kitleye uygunluğa ve genel sunum kalitesine odaklanarak hipertansiyon tanısı, tedavi uygulamalarına ilişkin sunumlar, katılımcı olan hekimlerin geri bildirimleri gözden geçirildi.
Sonuç: Kanıta dayalı uygulamalara, hedef kitleye uygunluğa ve genel sunum kalitesine odaklanarak hipertansiyon tanısı, tedavi uygulamalarına ilişkin sunumlar, katılımcı olan hekimlerin geri bildirimleri gözden geçirildi. Sonuç: Katılımcılar deneyim ve mesleki geçmiş açısından çeşitlilik göstermekte olup aile hekimliği ile ilgilenme süreleri de farklılık göstermektedir. Sunumlar genel olarak iyi karşılanmış, bilimsel olarak temellendirilmiş ve hedef kitleye uygun olmaları açısından yüksek puanlar almışlardır. Öneriler, konudan sapmaları önlemek için akıcı içeriğin ve özellikle ilaç dozajıyla ilgili pratik örneklerin dahil edilmesinin önemini vurgulamıştır. Genel olarak, sunumlar değerli ve eğitici olarak kabul edildi ve izleyicilerin klinik ortamlardaki bilgi ve uygulamalarına olumlu katkıda bulunduğu belirtildi.
Tartışma soruları:
1- Açık uçlu sorularla eğitimin etkisi nasıl değerlendirilmeli
2- Kurs iki farklı etkinlik gününde değerlendirildi, gönüllüğe dayanan katılım açısından daha çok yanıt alınabilmesi için nasıl bir yol izlenmeli?
3- Eğitime hazır bulunuşluk, vb ölçek eklenmeli mi?