27. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresi (ICES-UEBK 2018), Antalya, Türkiye, 18 - 22 Nisan 2018, ss.155-157
Kullanılabilirlik bir
kullanıcı grubunun verilen görevleri, mevcut bağlamda etkili, verimli ve isteyerek
yerine getirmesi olarak tanımlanabilir. Kullanılabilirliğin temel unsurları
etkililik, verimlilik ve memnuniyettir. Etkililik, kullanıcıların uygulamayı
kullanarak yapması beklenen işleri ne ölçüde başarabildiğini ifade ederken;
verimlilik, belirlenen işi yapmak için kullanılan zaman, çaba, maliyet gibi
unsurların ölçüsü; memnuniyet ise kullanıcının uygulamayı kullanırken oluşan
duygularının, fikirlerinin ve uygulamaya ilişkin algılarının bir ölçüsüdür. Kullanılabilirlik
teknoloji ve insan boyutu olan bir kavramdır. Dolayısıyla çevrimiçi eğitim
ortamlarının tasarımında, hedef kitlenin tasarım sürecine katkısı kullanılabilirliği
geliştirmesi açısından önem kazanmıştır. Bu nedenle, hedef kitleyi uygulama
öncesinde tasarım sürecine dahil eden çalışmalar giderek yaygınlaşmıştır. Bu
çalışmada, e-öğrenme ortamı olarak geliştirilen “Çevrimiçi İnfertiliteyi Önleme
Eğitimi (http://infertiliteyionleme.deu.edu.tr/course/)” sitesinin üniversite
öğrencileri tarafından kullanılabilirliğini incelemek amaçlanmıştır. Çalışmada
nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak
kullanıcı bilgi formu, görev kartları, gözlem formu, 10 maddeden oluşan “Sistem
Kullanılabilirlik Ölçeği” ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır.
Çalışmada katılımcılar kullanıcı bilgi formunu doldurduktan sonra, önceden belirlenen
7 görev sırayla katılımcılara verilmiştir. Katılımcılar görevleri
gerçekleştirirken, aynı zamanda görevlere ilişkin bilgilerin (görev süresi,
görev tamamlama durumu vb.) yer aldığı gözlem formu araştırmacı tarafından
doldurulmuştur. Görevler bittikten sonra, katılımcılara doğrudan Sistem
Kullanılabilirlik Ölçeği verilmiş ve ardından katılımcılara görevlere ve site
kullanılabilirliğine ilişkin soruların yer aldığı yarı yapılandırılmış görüşme
formu uygulanmıştır. Ayrıca katılımcılardan görevler sırasında nasıl bir yol
izledikleri sesli düşünme yöntemi (think aloud) ile istenmiştir. Çalışma grubunda, Bilgisayar ve Öğretim
Teknolojileri Eğitimi ve Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık bölümünde okuyan 8
lisans öğrencisi yer almıştır. Katılımcıların hiçbiri daha önce Çevrimiçi İnfertiliteyi
Önleme Eğitim sitesini görmemiş ve kullanmamıştır. Gönüllük esasına dayalı
olarak seçilen katılımcıların 7’sinin kişisel bir bilgisayara sahip olduğu
belirlenirken 6’sının bilgisayar kullanım süresinin 7 yıl ve üzeri olduğu, 7’sinin
ise 4 yıl ve üzeri süredir internet kullanmakta olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların
4’ü internet kullanma düzeylerini yeterli olarak tanımlarken, 4’ü ise internet
kullanım düzeyinin yetersiz olduğunu belirtmiştir. Ayrıca katılımcıların 6’sı
önceden herhangi bir site üzerinden eğitim (çevrimiçi/uzaktan eğitim) almadıklarını
ifade etmiştir. Bilgisayar başında, araştırmacıların yönlendirmesi ile
gerçekleştirilen deney oturumlarında, verilen görevlerin tamamlanması ortalama 9
dakika 97 saniye sürmüştür. Katılımcıların görevleri gerçekleştirme
süreleri incelendiğinde ise görev 1’in 42 saniye; görev 2’nin 1 dakika 4 saniye;
görev 3’ün 3 dakika 67 saniye; görev 4’ün 2 dakika 87 saniye; görev 5’in 30
saniye; görev 6’nın 49 saniye ve görev 7’nin 24 saniyede tamamlandığı
gözlenmiştir. Bu bulgulardan elde edilen sonuçlara göre katılımcıların en fazla
zaman harcadıkları görevin 3. görev olduğu; en az zaman harcadıkları görevin
ise 7. görev olduğu saptanmıştır. 1, 3, 5, 6 ve 7 numaralı görevleri
katılımcıların tamamı yaparken, 2 numaralı görevi 1 katılımcı, 4 numaralı
görevi ise 3 katılımcı yapamamıştır. Görevleri tamamlayan katılımcıların 5’i
görevler esnasında yardıma ihtiyaç duyarken, 2’si yardım almadan görevleri
tamamlamıştır. Katılımcıların Sistem Kullanılabilirlik Ölçeği’nden aldıkları
puanlar incelendiğinde ise en yüksek puanın 87,5 en düşük puanın ise 35 olduğu
belirlenmiştir. Ölçekten alınabilecek en düşük puan 0, en yüksek puan ise
100’dür. Bu puanlar referans
alındığında, katılımcıların siteye ilişkin puan ortalamalarının (=69,38) orta düzeyde
olduğu söylenebilir. Diğer bir ifadeyle katılımcılar siteyi orta düzeyde
kullanılabilir bulmaktadır. E-öğrenme ortamlarının tasarımı ile ilgili mülakat
sonuçları ve sistem kullanılabilirlik ölçeği ise katılımcıların sitenin kullanımını
olumlu olarak değerlendirdiğini ve önerilerinin olduğunu göstermektedir. Bu
çalışmanın sağlık bilimleri alanında e-öğrenme ortamları tasarımında mesaj
tasarımı ile ilgili çalışmalar yapan uygulayıcılara örnekler sunarak pratik
bilgi birikimine katkı sağlaması beklenmektedir.
Anahtar kelimeler: e-öğrenme,
infertilite eğitimi, kullanılabilirlik
Usability can be
defined as a group of users performing assigned tasks effectively, efficiently
and willingly in the current context. Basic factors of usability are
effectiveness, efficiency and satisfaction. Effectiveness refers to the extent
to which users are able to accomplish the tasks expected to perform using
practice; efficiency is a measure of time, effort, cost, etc. used to do the
specified job; satisfaction is a measure of a user’s feelings and thoughts
while using the application and perceptions related to it. Usability is a
concept that is consisted of technology and human dimension. Therefore, in the
design of online education environments, the contribution of the target group
to the design process has gained importance in terms of increasing usability.
For this reason, the studies that include the target group in the design
process before the application became more and more widespread. In this study,
it was aimed to examine the usability of the "Online Infertility
Prevention Education (http://infertiliteyionleme.deu.edu.tr/course/ )“ website developed
as an e-learning environment by university students. Qualitative research
method was used in this study. User information form, task cards, observation
form, System Usability Scale consisting of 10 items and semi-structured
interview form were used as data collection tools in this study. Participants
filled in the user information form and then assigned 7 pre-determined tasks in
attendance in the study. While participants were performing tasks, the
observation form filled with the information (task time, task completion status
etc.) about the tasks was filled by the researcher. After the tasks were over,
System Usability Scale was applied directly to the participants, followed by a
semi-structured interview form with questions about participant tasks and
website usability.
In addition to this,
it was desirable with the method of think aloud that participants follow during
performing tasks. The study was conducted with 8 undergraduate students
studying in Department of Computer and Instructional Technology (CEIT)
Education and Division of Guidance and Psychological Counseling Department.
None of the participants have ever seen or used the Online Infertility
Prevention Education website previously. It was determined that 7 of the
participants selected based on the volunteering had a personel computer, 6 of
them were using computer over 7 years and 7 of them were using internet for
over 4 years. While 4 of the participants defined internet use levels as
adequate, 4 stated that internet usage level was insufficient. Also, 6 of the
participants stated that they didn’t take online or distance education
beforehand on any website. It took an average of 9 minute 97 seconds to
complete the tasks given on the computer in the experiment sessions conducted
by the researchers. When participants’ completion time of tasks is examined,
task 1 is 42 seconds; task 2 is 1 minute 4 seconds; task 3 is 3 minutes 67
seconds; task 4 is 2 minutes 87 seconds; task 5 is 30 seconds; task 6 is 49
seconds and task 7 is completed in 24 seconds. According to the results
obtained from these findings, it is task 3 that participants spend the most
time, and that the task they spend the least time is the task 7. Task 1,3,5,6 and 7 were completed by
participants but task 2 by 1 participant and task 4 by 3 participants were not
completed. While 5 of the participants who completed the tasks needed help
during the tasks, 2 participants completed the tasks without help. It was
determined that the highest score of the participants in the System Usability
Scale is 87.5 and the lowest score is 35. The lowest score that can be taken
from the scale is 0, and the highest score is 100. When these scores are taken
as a reference, it can be said that the participants’ average score (=69,38) about website
is intermediate. In other words, participants find the website moderately
usable. The interview results and the system usability scale related to the
design of the e-learning environments showed that the participants positively
evaluated the usability of the website and the recommendations were stated. It
is expected that the results of the study will contribute to practical
knowledge by presenting examples to practitioners working on message design in
the design of e-learning environments in the field of health sciences.
Keywords: e-learning,
infertility education, usability