3. Uluslararası Akdeniz’de Güzel Sanatlar Sempozyumu ve Kültür Sanat Çalıştayı, Antalya, Türkiye, 20 - 23 Nisan 2018, ss.577-585
Tekstillerin desenlendirilip renklendirilmesinde tarih öncesi çağlardan beri rezerve boyama tekniğinin
kullanıldığı bilinmektedir. Endüstri Devrimi ile beraber boya baskı teknolojisinde çok farklı uygulamalar geliştirilmiş olsa da geleneksel tekniklerin sanat ve zanaat kapsamında kullanıldığı görülmektedir. Özellikle çağdaş
tekstil sanatçıları bu teknikleri kendi deneyim ve yorumlarıyla çeşitlendirerek zenginleştirmektedirler.
Bu tekniklerin bazıları kendilerine özgü desen ve efektlerle farklı tekniklerdeki uygulamalara da birer
ilham kaynağı olmayı sürdürmekte ve yeni arayışlara yol açmaktadır. İkat tekniği de kendine özgü niteliği ile bu
kapsamda gerek uygulama biçimi gerekse desen efekti açısından tekstil tasarımında yeni seçenekler sunmaktadır.
Çalışmanın çıkış noktasını oluşturan ve Yunan mitolojisinde Clotho, Lachesis, Atropos, Roma
mitolojisinde ise Nona, Decima, Morta; ‘Merhametliler’ olarak bilinen Mire’ler; hayat ipliğini “eğiren”, “ölçen”
ve “kesen”ler olarak bilinmektedirler. Bu çalışmada; Mire’ler (Moira Mires, Fates, Moires, Parcae) file işi dantel
deseni şeklinde oluşturularak çözgü ipliklerine rezerve tekniği ile aktarılmış ve ardından dokuma yapılmıştır.
Dantel desenindeki dolu/boş efektinin netliği amaçlandığından dolayı, ikat uygulamasındaki bağlama-boyama
tekniği yerine, alginat maddesi kullanılarak fırça yardımı ile kimyasal rezerve uygulaması yapılmış ve daha net
bir efekt elde edilmeye çalışılmıştır.