II. Uluslararası Turizm ve Kültür Araştırmaları Kongresi (UTKAK) 2025, Aydın, Türkiye, 22 - 25 Mayıs 2025, ss.140-141, (Özet Bildiri)
Bu araştırmanın amacı, İzmir Tarihi Kemeraltı Çarşısı’nda hizmet sunan hediyelik eşya satıcılarının bakış açısıyla yerli ve yabancı turist ile yerel halkın otantiklik algısını değerlendirmektir. Bu amaçla 14 hediyelik eşya satıcısı ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve elde edilen bulgular içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir. Çalışmanın bulguları, otantikliğin tanımı, ürünleri otantik yapan unsurlar, ürünleri otantik göstermek için yapılanlar, otantiklik algısındaki değişim, yerli – yabancı turistin otantiklik algısı ve yerel halkın otantikliğe bakışı şeklinde belirlenmiş temalar altında sunulmuştur. Temaların her birinde ayrıca temel kod ve alt kodlar belirlenmiştir. Tarihi, mimarisi, kültürel yönü ve turizm potansiyeli ile İzmir’in ve Türkiye’nin önemli bir somut kültürel miras değeri taşıyan Tarihi Kemeraltı Çarşısı’nda bu konuda yürütülmüş çalışmaya rastlanmamış olması bu çalışmanın önemini vurgulamak açısından yeterlidir. Bu araştırmanın örneklemi yalnızca hediyelik eşya satıcıları ile sınırlı tutulmakla birlikte; araştırma bulguları
Tarihi Kemeraltı Çarşısı’nın hem turizmde otantiklik algısı yönüyle hem de farklı disiplinler tarafından incelenmeye açık bir alan olduğunu açıkça göstermektedir. Araştırma bulguları, yerli ve yabancı turistlerin otantiklik algısında ciddi bir farklılık olduğunu gösterirken, yerel halkın önemli bir tarihi çarşıya karşı ilgisizliğini de göstermektedir. Çalışmanın sonuç bölümünde yer alan değerlendirmelerin sorumlu paydaşlara ve konuya yönelik gelecekte çalışma yapmak isteyenlere önemli bilgiler sağladığı düşünülmektedir.
The purpose of this study is to evaluate the perception of authenticity among domestic and international tourists, as well as the local community, from the perspective of souvenir vendors operating in İzmir's Historic Kemeraltı Bazaar. To achieve this goal, semi-structured interviews were conducted with 14 souvenir vendors, and the findings were analyzed using content analysis. The results of the study were categorized into themes, including the definition of authenticity, elements that make a product authentic, methods used to present products as authentic, changes in the perception of authenticity, the difference in authenticity perception between domestic and international tourists, and the interest of the local
community in authenticity. Each theme was further analyzed with key-codes and sub-codes. The Historic Kemeraltı Bazaar, which carries significant tangible cultural heritage value for both İzmir and Turkey due to its history, architecture, cultural aspects, and tourism potential, has not been the subject of a similar
study, emphasizing the importance of this research. Although the sample of this study is limited to souvenir vendors, the findings clearly indicate that the Historic Kemeraltı Bazaar is an area open to examination in terms of both the perception of authenticity in tourism and interdisciplinary research. The findings also reveal a significant difference between the authenticity perceptions of domestic and
international tourists, while highlighting the lack of interest of the local community in this historically significant bazaar. The conclusions presented in this study are expected to provide valuable insights for relevant stakeholders and future researchers interested in this topic.