Başkent Üniversitesi Journal Of Education, cilt.5, sa.2, ss.221-224, 2018 (Hakemli Dergi)
Bu çalıĢma fen bilgisi öğretmen adaylarının bilim gezisi ve Fen-Teknoloji-Toplum-Çevre (FTTÇ) hakkındaki görüĢlerini tespit etmek amacı ile yapılmıĢ ve çalıĢmada verilerin derinlemesine toplandığı nitel araĢtırma yöntemi ve tek grup ön test – son test deneysel model kullanılmıĢtır. AraĢtırmanın çalıĢma grubunu, Batı Karadeniz Bölgesi‘nde yer alan bir üniversitede Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalı 3. sınıfta öğrenim görmekte olan 38 öğretmen adayı oluĢturmaktadır. AraĢtırmada, yapılan planlı gezinin, öğretmen adaylarının ―müzede bilim‖ ve FTTÇ konularına yönelik görüĢlerini nasıl etkilediğini tespit etmek amacıyla hazırlanan görüĢme formlarında ―Bilim Gezisi‘ ne iliĢkin 4 adet, FTTÇ‘ye iliĢkin 3 adet yapılandırılmıĢ soru yer almaktadır. Her iki ölçme aracı ön test ve son test olarak öğretmen adaylarına uygulanmıĢtır. Elde edilen verilerin analizi sonucunda, ―bilinçli toplum görüĢü‖nün gezi sonrası görüĢlerde daha baskın olduğu, bilim gezisinin ne olduğuna yönelik görüĢlerinde bilim gezisi öncesinde ―teknoloji‖, ―icat, buluĢ, keĢif‖ gibi kavramların tekrarlandığı fakat bilim gezisi sonrasında ise özellikle ―tarih‖, ―doğa‖, ―bilim‖ gibi kavramların ileri sürüldüğü tespit edilmiĢtir. Buna ilaveten son-testte ortaya çıkan bu kavramların hem birbirleri hem de toplum ile iliĢkilendirildiği görülmüĢtür. Bunların ıĢığında, öğretilen bilgilerin kalıcı hale getirilmesi için iĢlenecek fen programlarının içeriğine uygun Ģekilde planlı, düzenli, katı
This study was carried out with the aim of determining the views of pre-service science teachers about science trip and sciencetechnology-society-environment. The qualitative research method and in-group pre-test-post-test experimental model were used. The study group is composed of 38 pre-service teachers studying in the third grade of Science Department at a university in the Western Black Sea Region. The participants were asked four structured questions about the planned science trip and three structured questions about the science-technology-society-environment in order to determine how this trip effected the pre-service teachers‘ opinion on science-technology-society-environment and "science in museum". Both instruments were applied to preservice teachers as a pre-test and post-test. The results show that the opinion of ―conscious society‖ is more dominant in the posttest, and the concepts such as technology, invention, discovery, exploration are repeated before the trip. Moreover, the concepts such as history, nature, science have been put forward after the trip. It is also found out that pre-service teachers associate these concepts not only with each other, but also with the society. In line with the findings of the study, it is suggested that planned, regular trips with a balanced number of participants should be arranged to ensure meaningful learning and to make associations with science-technology-society-environment in these trips.