İnsan ve Toplum Bilimleri Alanlarında Kullanılan Üstsöylemsel Adların Sözcük-Dilbilgisel Örüntüleri


Creative Commons License

Aydın Öztürk E., İşeri K.

Söylem Uluslararası Filoloji Sempozyumu, Aydın, Türkiye, 6 - 08 Ekim 2023, ss.399-414

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Aydın
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.399-414
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Metinde söylemi düzenlemek için kullanılan kaynaklar ve yazarın metne karşı duruşu en temelde üstsöylemin konusunu oluşturmakta ve bu konu akademik metinlerde son yıllarda oldukça büyük bir ilgi görmektedir. Prensipte kolay kabul edilebilecek bir terim gibi görünse de aslında üstsöylemin sınırlarını belirlemek oldukça zordur. Yazarın kullandığı ifadeleri ve sözcük öbeklerini sonlu bir seçenek dizgesinden seçim yaparak oluşturduğu düşünüldüğünde yazarın okuyucuyu ikna etmesinde önemli bir yere sahip olan “ad” sözcük türünün de bu kuram içindeki yeri yadsınamayacak boyuttadır. Bu bağlamda akademik metinlerde adların retorik işlevlerini üstsöylem modeli ile eşleştiren üstsöylemsel adlar, okuyucunun metni nasıl anlaması gerektiği ile ilgili bir göstergedir. Yazar, adlaştırma sürecinde kullandığı baş ad aracılığıyla söylemi yapılandırmakta ve aynı zamanda okurun söylemle ilgili düşüncelerini de yönlendirmektedir. Bu adlaştırma süreci ile birlikte yazarın duruşunu sergilemesinde önem taşıyan bir konu da dilbilgisidir; çünkü anlamları harekete geçirmek için sadece sözcükler değil dilbilgisi yapıları da sistematik potansiyel taşımaktadır. Sözcük-dilbilgisel örüntüler, üstsöylemsel adların içerikleriyle birlikte yorumlanmasına fırsat tanırken aynı zamanda bilişsel bir modelin etkinleştirilmesinde de etkili rol oynamaktadır. Bu nedenle çalışmada Türkçe akademik metinlerde üstsöylemsel adların hangi sözcük-dilbilgisel örüntülerde kullanıldığı tespit edilmekte ve alanlar arası karşılaştırma yapılmaktadır. Bu kapsamda çalışmanın veri tabanı 2023 yılında Dergipark’ta yer alan insan ve toplum bilimlerinden uygulamalı dilbilim ve pazarlama alanlarındaki araştırma makalelerinden oluşmaktadır. Her bir alan için ortalama 20000 sözcük olacak biçimde toplam 42221 sözcüklük veri tabanı incelenmiştir. Sonuçta insan ve toplum bilimlerinden seçilmiş alanlarda kullanılan üstsöylemsel adların sözcük-dilbilgisel örüntüleri betimlenecek, alana özgülük ya da alanlar arası farklar karşılaştırmalı olarak tartışılacaktır.