TURKISH STUDIES - EDUCATIONAL SCIENCES, cilt.11, sa.9, ss.83-100, 2016 (Hakemli Dergi)
Bu araştırmada, ilköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin
bilgisayar kullanma yeterlilik düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır.
Araştırmanın örneklemini 2012-2013 öğretim yılında, İzmir’in 4 merkez
ilçesindeki (Buca, Karabağlar, Karşıyaka, Konak) 30 ilköğretim
okulunda görev yapan 60 yönetici ve 562 öğretmen olmak üzere toplam
622 kişi oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak “Okul Yönetici ve
Öğretmenlerinin Bilgisayar Yeterlilik Düzeyi Ölçeği” kullanılmıştır.
Ayrıca katılımcılara açık uçlu sorular da yöneltilmiştir. Araştırmada 5
alt problem yanıtlanmaya çalışılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde
aritmetik ortalama, standart sapma, yüzde, t- Testi, ve Mann-Whitney U
Testi kullanılmıştır. Araştırmanın bazı bulguları şöyledir: Okul
yöneticilerinin bilgisayar kullanma yeterlilik düzeyleri
öğretmenlerinkinden daha yüksektir. Okul yöneticileri gündelik
yaşamlarında bilgisayarı en çok iletişim/haberleşmede kullanmakta;
bunu sırasıyla mesleki çalışma, yenilikleri izleme ve eğlence/oyun
amaçlı kullanım izlemektedir. Öğretmenler ise bilgisayarı günlük
yaşamlarında en çok mesleki çalışmada kullanmakta; bunu sırasıyla
iletişim/haberleşme, yenilikleri izleme ve eğlence/oyun amaçlı kullanım
izlemektedir. Okul yöneticileri yönetimsel işleri yürütmede bilgisayarın
zamandan tasarruf sağladığı ve kırtasiyeciliği önlediği, yönetimsel işleri
hızlandırıp kolaylaştırdığı, bilgileri arşivleme imkânı sağladığı ve bilgiye
ulaşılabilirliği arttırdığı şeklinde katkıları olduğunu bildirmişlerdir.
Öğretmenler ise bilgisayarın öğretimsel işleri yürütmede görsel ve işitsel
bir araç olduğu, zamandan tasarruf sağladığı, sınıf ortamında yapılması
zor ve tehlikeli olabilecek deneyleri öğrencilere gösterme olanağı
sağladığı ve konunun öğrencilere daha çekici gelmesini sağladığı
şeklinde katkıları olduğunu dile getirmişlerdir
This research aims to determine the levels of computer usage
sufficiency of primary school managers and teachers. The research
sample consists of 60 school managers and 562 teachers, total 622,
working in 30 primary schools in 4 central districts of Izmir (Buca,
Karabağlar, Karşıyaka, Konak) in 2012-2013 education year. "School
Managers' and Teachers' Levels of Computer Sufficiency Scale" was
used to collect the data for the research. Open ended questions were
also asked to participants. 5 sub problems were answered in the
research. Arithmetic mean, standart deviation, percentage,t-Test and
Mann-Whitney U Test were used to analyze the data. Some findings of
the study are as follows: School managers' levels of computer usage
sufficiency are higher than teachers'. The school managers use
computer mostly for the communication; then for the vocational works,
following the innovations and fun/play in their daily life. On the other
hand, the teachers use computer mostly for vocational works, then for
communication, following innovations and fun/play in their daily life.
According to the school managers, computers are contributed in
performing administrative task such as saving time, avoiding
paperwork, accelerating and facilitating administrative work, archiving
information and increasing information accessibility. The reports from
teachers demonstrated that the contributions of computers are; being
visual and audio tools in conducting instructional work, saving time,
allowing demonstration of difficult experiments that could be dangerous
for students and making the subject more attractive to students.