Fiziğin Bilim ve Teknolojideki Uygulamaları


Yener D. (Editor)

Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2019

  • Publication Type: Book / Vocational Book
  • Publication Date: 2019
  • Publisher: Pegem A Yayıncılık
  • City: Ankara
  • Dokuz Eylül University Affiliated: No

Abstract

Evrenin var oluşundan itibaren fiziğin yasaları üzerine kurulan bir sistemin
içindeyiz. Bazı yasaları bulduk çözemedik, bazılarını bulduğumuzu sandık geliş-
tirdik-değiştirdik, bazılarını ise hala bulmaya-çözmeye çalışıyoruz. Fakat yasala-
rın öğretiminin üzerinde durduğumuz kadar uygulamalarına pek yer vermedik.
16.yy. dan 19. yy. a kadar bilim dünyasında meydana gelen değişimlere ba-
kıldığında bu değişimlerin bilimsel bilgilerin birbirlerini tamamlayacak şekilde
olduğu ifade edilebilir. Ancak 19. yy. dan sonra meydana yapılan keşier ile bili-
min hızlı bir şekilde değiştiği gözlemlenmiştir. Kuantum fiziği ile meydana gelen
sarsıcı değişim teknolojide meydana gelen değişimleri de hızlandırmıştır. Tekno-
lojideki hızlı değişim ülkeler arasındaki rekabeti arttırmış, artan rekabet ülkelerin
ekonomik ve sosyal yaşam alanlarına da yansımıştır. Bu yansıma kendisine eğitim
alanında da yer bulmuştur. Çağın gereksinimlerine uymaya çalışan, geri kalmak
istemeyen milletler eğitim politikalarında bilimsel ve teknolojik değişiklikler ger-
çekleştirmeye başlamışlardır. Ülkemizde de 2004 yılından sonra yapılan öğretim
programları incelendiğinde, programların bu ihtiyacın giderilmesi üzerine olduğu
görülmektedir. 2006, 2013 ve 2018 yıllarında ortaokul fen bilimleri öğretim prog-
ramında, 2007, 2013 ve 2018 yılında fizik öğretim programlarında meydana gelen
güncellemeler, 2018 yılında da lisans öğretim programlarına yansımıştır.
Değerli okurlar kitabımızdaki konular düzenlenen son ortaokul, lise ve li-
sans öğretim programları kapsamında gerçekleştirilen araştırmalar dikkate alına-
rak yazılmıştır. Kitabımızdaki konu başlıkları Biyomimetik, Cern, Elektromanyetik
Dalgaların Canlılar Üzerindeki Etkileri, Fiberoptik, Fizikte İlginç Bilgiler ve Yaşam,
Fotoelektrik, Görüntüleme Teknikleri, Güneş Pilleri ve Uygulama Alanları, Radar
Sistemleri ve Hayalet Uçaklar, Hologramlar, Kuantum ve Felsefesi, Nanoteknoloji,
Nükleer Enerji, Sensörler, Süperiletkenler ve Yarıiletkenler olarak yer almaktadır.
Bu konulara bakıldığında ortaokul düzeyinde optik konuları başta olmak üzere bir
çok konunun, lise düzeyinde (9 ve 10. Sınıf düzeyinde) optik ve Cern deneyleri, 11
ve 12.sınıf düzeyinde ise optik, kuantum, fotoelektrik, fiberoptik gibi konuların,
fen bilgisi öğretmenliği lisans programında ise belirli öğretim dönemlerinde, fizik
öğretmenliği lisans programları düzeyinde ise her dönemde derslerde kullanılabi-
lecek kaynak bir kitap olacağı söylenebilir. Bu öğretim programlarının dışında da
bilime meraklı herkes için yazılmıştır.
Kitapta konuların anlatılma sırası ve sonrasında mümkün olduğunca konula-
rın tarihsel süreçlerine, temel fiziğine, günlük yaşamdaki uygulamalarına ve hem
ülkemizdeki hem de dünyadaki örneklerine değinilmeye çalışılmıştır. Millileşme,
kalkınma ve gelişme sürecinde ülkemizin diğer ülkeler ile karşılaştırılması yapılarak ne durumdayız? ne yapabiliriz? ve ne yapmalıyız? konularına dikkat çekmeye
çalışılmıştır. Ayrıca bölüm sonlarında STEM, Bağlam Temelli Öğrenme, REACT
Stratejisi gibi öğretim yöntem ve tekniklerine dayalı etkinlikler ve uygulamalar
hazırlanmaya çalışılmıştır.
Kitabımızın öğrencilere, öğretmenlere, akademisyenlere ve bilime gönül ve-
ren herkese faydalı olması dileklerimizle