III. International Applied Social Sciences Congress, İzmir, Turkey, 4 - 06 April 2019, pp.978-988
Nowadays, excess waste has emerged with industrialization and technological development as a result of the rapid
consumption of raw materials and mass production in the textile sector. The destruction of these wastes has
become a growing threat to the ecosystem. Textile wastes are examined ecologically as pre-consumer and postconsumer in the Sustainable Development Model in economic, environmental and social perspectives. In
particular, with the concept of fast fashion, textiles are considered to be ‘waste’ before completing their lifespan,
resulting in economic and environmental destruction. Non-recyclable usage of raw materials, usage of harmful
chemicals before the consumer in other words in production, and insufficient recycling after consumer are some
examples of this destruction. For these reasons, 6R principles aim to reduce waste also in the textile sector in line
with the Sustainable Development Model. In this study, the approaches which are adopted and the studies carried
out about reducing, recycling and refusing of textile wastes that emerged the production process, consumption
process are mentioned. It has become almost imperative to thinking and practicing problems of today to provide
a sustainable product and ensure its economic sustainability by designers and manufacturers. In this respect, not
only the designers' and the manufacturers' but also the consumers' adoption for environmentalist approaches are
significant. In this study, the application of six principles which is added to new ones in time (reduce, recycle,
reuse, rethink, repair, refuse, replace, recover, reject, rot, upcycle) developed as a result of an ecological approach
and adopted in product design was investigated in textile design and, in this direction, aimed to create awareness
for future generations.
Günümüzde sanayileşme ve teknolojinin gelişmesi ile birlikte tekstil sektöründe hammaddenin hızlı tüketilmesi ve
seri üretim sonucunda fazla atık ortaya çıkmış ve atığın yok edilmesi ekosistem için giderek büyüyen bir tehdit
haline gelmiştir. Ekonomik, çevresel ve sosyal perspektifteki Sürdürülebilir Kalkınma Modeli’nde tekstil atıkları
ekolojik açıdan tüketici öncesi ve sonrası olmak üzere incelenmektedir. Özellikle hızlı moda kavramı ile birlikte,
tekstillerin kullanım ömrünü tamamlamadan ‘atık’ olarak nitelendirilmesi sonucu ekonomik ve çevresel bir tahrip
söz konusu olmuştur. Tüketici öncesi üretimde; geri dönüştürülemeyen hammadde kullanımları, zararlı kimyasal
kullanımları, tüketici sonrasında ise geri dönüşümün yetersiz kalması gibi pek çok sebep buna örnek olarak
gösterilebilir. Bu nedenler ile Sürdürülebilir Kalkınma Modeli doğrultusunda, 6R prensibi ile tekstil sektöründe
de atığın azaltılması amaçlanmaktadır. Bu çalışmada; üretim sürecinde, tüketim süreci ve tüketim sonrasında
ortaya çıkan tekstil atıklarının azaltılması, dönüştürülmesi, yok edilmesi konusunda benimsenmesi gereken
yaklaşımlar ve gerçekleştirilen çalışmalardan bahsedilmiştir. Tasarımcının ve üreticinin sürdürülebilir bir ürün
ortaya koymasında ve ekonomik olarak sürdürülebilirliğini sağlamasında günümüz sorunlarının üzerinde
düşünmesi ve uygulaması neredeyse zorunlu hale gelmiştir. Bu doğrultuda sadece tasarımcı ve üreticinin değil
tüketicinin de çevreci yaklaşımları benimsemesi önemlidir. Bu çalışmada; ekolojik bir yaklaşımın sonucu olarak
geliştirilen ve ürün tasarımında benimsenen ve gittikçe de yenileri eklenen altı kavram/prensibin (reduce, recycle,
reuse, rethink, repair, refuse, replace, recover, reject, rot, upcycle) tekstil tasarımında uygulanabilirliği
araştırılmış ve bu doğrultuda gelecek nesiller için bir farkındalık oluşturulması hedeflenmiştir.