OYUNLAŞTIRILMIŞ SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNİN ÖĞRENCİLERİN SOSYAL BİLGİLER DERSİNE YÖNELİK TUTUMUNA, AKADEMİK BAŞARISINA VE HATIRDA TUTMA DÜZEYİNE ETKİSİ


Zongur B., Gümüş N.

UCEK-2024 (VI. ULUSLARARASI COĞRAFYA EĞİTİMİ KONGRESİ), İstanbul, Türkiye, 19 - 22 Eylül 2024, (Yayınlanmadı)

  • Yayın Türü: Bildiri / Yayınlanmadı
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Oyunlaştırma, içerisinde oyun unsuru bulunmadan, oyuna dair motivasyon araçlarının kullanılmasını ifade eden bir kavramdır. Oyunlaştırma yaklaşımının günümüzde pazarlama, reklamcılık, halkla ilişkiler gibi birçok alanda olmakla beraber eğitim alanında da kullanılabileceğine dair yaygın bir görüş bulunmaktadır. 

Oyunlaştırılmış sosyal bilgiler öğretiminin öğrencilerin derse karşı tutum, başarı ve hatırda tutma düzeyine etkisi var mıdır? Sorusuna cevap aranan bu çalışma altı haftalık, toplam on sekiz ders saatini kapsayan bir süreçte tamamlanmıştır. Araştırma İzmir’de bir devlet okulunda, deney (n=18) ve kontrol (n=18) gruplarından oluşan 36 altıncı sınıf öğrencisiyle yürütülmüştür. Çalışmada kontrol ve deney grupları ile yarı deneysel araştırma deseni kullanılmıştır. Öğrencilerin akademik başarı düzeylerini ölçmek amacıyla öntest ve sontest, hatırda tutma düzeylerini ölçmek amacıyla tekrar-test ve tutumlarını ölçmek için tutum ölçeği olmak üzere nicel veri toplama araçlarından yararlanılmıştır. 

Çalışmada 6. Sınıf sosyal bilgiler dersi “Etkin Vatandaşlık” öğrenme alanına yönelik gerçekleştirilen uygulamada deney grubu ile oyunlaştırma öğeleri içeren öğretim uygulanmış; kontrol grubunda ise oyunlaştırma öğelerine yer verilmeden öğretim faaliyeti tamamlanmıştır. Uygulama sonrasında elde edilen verilerin analizi SPSS 25.0 paket programında yapılmıştır. Toplanan veriler normal dağılıma uygun olduğundan parametrik analiz yöntemi kullanılmıştır. Akademik başarı ve tutum ölçeğinin gruplar arası karşılaştırılmasında Indepent Samples T-test kullanırken, grup içinde ölçüm zamanları arasındaki kıyaslamalarda Paired Samples T-test kullanılmıştır. Cinsiyete ve zamana göre değişimlerin incelenmesinde ise tekrarlı ölçümler ANOVA analizi kullanılmıştır.

Yapılan analizlerle akademik başarı (t(34)=2,650, p<0,05) ve hatırda tutma düzeyinin (t(34)=3,082, p<0,05)  deney ve kontrol grupları son-testleri arasında anlamlı biçimde farklılaştığı; öğrencilerin sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarının deney ve kontrol grupları için ön-test ve son-testlerde anlamlı biçimde farklılaşmadığı belirlenmiştir. Akademik başarı ve tutumun cinsiyetler arası anlamlı bir fark oluşturmadığı yapılan ölçümlerle tespit edilmiştir.

 

Anahtar Kelimeler: Oyunlaştırma, Tutum, Akademik Başarı, Sosyal Bilgiler Öğretimi.