Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, cilt.29, sa.22, ss.297-318, 2022 (Hakemli Dergi)
Magna Carta (1215) sayesinde ortaya çıkan “temsilsiz vergi olmaz” söylemi, bütçe
hakkının ortaya çıkıp gelişimine zemin hazırlamıştır. Bütçe hakkı halkın seçtiği temsilciler eliyle
kamusal gelir ve giderlerin belirlemesidir. Günümüzde bütçe hakkı yasama organı tarafından
kullanılır. Bütçe hakkı demokrasi kültürünün gelişimine olanak sağlayan bir değerdir. Böylesi önemi
olan bir değerin gençler tarafından benimsenmesi, demokrasi kültürünün gelecek nesle aktarılması
anlamına gelir. Gençlerin kamu gelir ve giderleri hakkında bilgi sahibi olmaları, kamusal
sorumlulukları üstlenme bilinçlerini artırır. Bütçe hakkı algısını ölçmeyi hedefleyen bu çalışma, saha
araştırması yöntemiyle buna ulaşmaya çalışmıştır. Seçilen örneklem Manisa Celal Bayar
Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi öğrencileridir. Örnekleme tarafımızca hazırlanan
anket yoluyla sorular yöneltilmiş ve alınan yanıtlar istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Verilerin
analizinde IBM SPSS Statistics (24.0) programı kullanılmıştır. Anket yöntemiyle elde edilen verilerin
analizinde T testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Elli sorudan oluşan bütçe
hakkı algısı anketine rassal olarak seçilen 430 öğrenci katılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre bütçe
duyarlılığının Maliye Bölümü öğrencilerinde daha fazla olduğu görülmüştür. Bu çalışmada bütçe
hakkı algısına etki eden faktörler olarak saydamlık, kamu mali yönetiminde etkinlik, kamu
harcamaları algısı ve eğitim olarak belirlenmiştir. Yapılan doğrusal regresyon analizi sonuçlarına
göre belirlilik katsayısı olan R2= 0,541, araştırmada bütçe hakkı algısına etki ettiği varsayılan
faktörlerin bütçe hakkı algısının yalnızca %54’lük kısmını açıkladığı ortaya çıkmıştır
The discourse of “no tax without representation” emerged thanks to Magna Carta (1215),
paving the way for the emergence and development of the budget right. The budget right is the
determination of public revenues and expenditures by the representatives elected by the people.
Today, the budget right is exercised by the legislature. The right to budget is a value that allows the
development of a culture of democracy. The adoption of such an important value by young people
means transferring the culture of democracy to the future generation. Young people's knowledge of
public revenues and expenditures increases their awareness of taking public responsibilities. This study, which aims to measure the perception of the budget right, tried to reach this with the field
research method. The selected sample is students of Manisa Celal Bayar University Faculty of
Economics and Administrative Sciences. Sampling questions were asked through the questionnaire
prepared by us and the answers were analyzed statistically. IBM SPSS Statistics (24.0) program was
used to process the data. In the data analysis obtained by the survey method, T test and One Way
Analysis of Variance (ANOVA) were used. The perceptions of the students participating in the survey
about power of purse were examined in terms of gender, age, departments and classes through
descriptive analysis methods. 430 randomly selected students participated in the budget right
perception survey consisting of fifty (50) questions. According to the results obtained, it was seen that
the budget sensitivity was higher in the students of the Department of Public Finance. In this study,
transparency, efficiency in public financial management, perception of public expenditures and
education were determined as the factors affecting the perception of budget right. According to the
results of the linear regression analysis, the coefficient of determination R2= 0.541, it was found that
the factors assumed to affect the perception of the power of the purse in the research explained only
54% of the perception of power of the pürse.