80’lerden Günümüze Yükseköğretimde Kalite Çalışmaları: Küresel Ölçekte Bilimetrik Bakış


Creative Commons License

Özdağoğlu G., Damar M., Özdağoğlu A., Turhan Damar H., Bilik Ö.

Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, cilt.28, sa.1, ss.482-493, 2020 (Hakemli Dergi)

Özet

80’lerden Günümüze Yükseköğretimde Kalite Çalışmaları: Küresel Ölçekte Bilimetrik Bakış

Yükseköğretim kurumları, eğitim-öğretim, araştırma-geliştirme gibi faaliyetleriyle, topluma farklı katmanlarda değer ve hizmet üreterek, toplumun gelişmişlik düzeyine olumlu katkılar sağlamaktadır. Toplumların, geleceklerine, yükseköğretim kurumlarının yön vereceğine olan inançları artarken, bu durum, kurumlardan beklenen eğitim ve hizmet kalitesi düzeyini de aynı doğrultuda artırmaktadır. Dolayı-sıyla, yükseköğretimde kalite konusu, farklı kalite model ve standartların geliştirilmesiyle, araştırma için ilham kaynağı olarak göz önüne alınmıştır. İlgili literatürün mevcut yapısı-nı ortaya koymak amacıyla, bu araştırmada, “yükseköğre-timde kalite” konusundaki araştırma makaleleri bilimetrik yöntemler ile incelenerek, ilgili alandaki eğilimler küresel ölçekte sunulmuştur. Çalışmada; Web of Science (WoS) veri tabanında bulunan, 1980-2018 tarih aralığında yayınlan-mış, başlığı yükseköğretimde kalite kavramı ile ilişkilendi-rilmiş araştırma makaleleri analiz edilmiştir. Bilimetrik yöntem ve araçların desteğiyle, kapsama alınan makalelerin en fazla referans verdikleri dergiler, en fazla referans veri-len yazarlar ve en fazla yayın üreten ülkeler, özet tablolar-la; yazarların ve anahtar kelimelerin kendi arasındaki ilişkiler ise kümeler ve ağ yapısı içerisinde sunulmaktadır.

Anahtar Kelimeler: Yükseköğretim, Kalite, Üniversite, Bilimetri


Quality Studies in Higher Education from 1980s to Present: Scientometrics Overview on a Global Scale

Higher education institutions contribute positively in the development level of the society by producing values and services in different layers via the activities such as higher education programs and research and development pro-jects. The social beliefs in higher education institutions in leading and shaping the future of society have risen with an increasing trend, therefore, the expectations from the insti-tutions also have increased in the same direction. The ex-pectations have been considered as the sources of inspira-tion for the research on quality in higher education figuring out the developments and the use of various models and standards. In order to reveal the current characteristics of the relevant literature, this research aims at examining the research articles on "quality in higher education" with the help of scientometrics, and thus presenting the related trends are presented on a global scale. In this study, the research articles in Web of Science were considered in the analyses the titles of which include "higher education" and "quality", and related issues that were published between 1980 and 2018. With the support of techniques and tools of scientometrics, the most cited journals, the most cited au-thors and the most publishing countries were summarized in tables; the relations among the authors and among the keywords are presented in a network structure.

Keywords: Higher Education; Quality, University, Scientometrics