11. sınıf öğrencilerinin fizik dersi ile ilgili beklentileri ve önerileri: bir durum çalışması


Yener D., Bahçivan E.

I. Ulusal Fizik Eğitimi Kongresi, Ankara, Türkiye, 12 - 14 Eylül 2013, ss.3-4, (Özet Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: Ankara
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.3-4
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Hayır

Özet

Bu çalışmanın amacı Kırşehir ilinde Anadolu Liseleri’nde öğrenim görmekte olan 11. sınıf öğrencilerinin fizik dersine yönelik beklentilerinin neler olduğunun belirlenmesidir. Çalışmada nitel veri analizi metotlarından birisi olan durum çalışması kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi uygun örneklem metodu ile il merkezindeki 5 farklı Anadolu Lisesi’nden seçilmiştir. Çalışmaya her okuldan 2 tane derste başarılı, 2 tane derste orta derecede başarılı ve 2 tane derste diğerlerine göre daha az başarılı olmak üzere toplamda 30 öğrenci katılmıştır. Veriler, 2012-2013 eğitim-öğretim yılının ikinci yarısında, öğrenci ve öğretmenlerle ile birebir yapılmış olan yarı yapılandırılmış mülakatlar yolu ile toplanmıştır. Mülakatlar ses kaydına alınmıştır. Ayrıca öğrencilerin derse katılımlarının gözlemlenmesi için her okulda 2 ders saati görüntü kaydı gerçekleştirilmiştir.

Çalışma kapsamında sonuçları sunulacak olan yarı yapılandırılmış öğrenci mülakatları 6 sorudan oluşmaktadır. İlk iki soru öğrencilerin Fizik dersine yönelik beklenti ve önerilerine, sonraki iki soru Fizik dersinin hangi konularını ya da kavramlarını öğrenmekten daha çok 4 zevk aldıkları sorusuna, son iki soru da Fizik dersinin hangi konularını ya da kavramlarını öğrenmekten sıkıldıkları sorusuna cevap aramak için hazırlanmıştır. Araştırma sonuçları 11. sınıf öğrencilerinin fizik dersinden beklentileri açısından bakıldığında deney yapmanın gerekliliği, öğrenilen konu ya da kavramların gündelik hayatla ilişkilendirilmesi, teknolojinin öğretimde kullanılması ile ilgili teşvik edici bulgular sunmaktadır. Ayrıca dersin süre ve kapsam açısından uygun hale getirilmesi, fiziğin zor bir ders olduğu imajının yıkılması, eğlenceli olması ve önbilgiler üzerinde sağlamlaştırıcı etkide bulunması gerektiği de fizik dersine yönelik öğrenci beklentileri arasında yer almaktadır.

Anahtar Kelimeler: Fizik dersi, fizik öğretimi, öğrenci beklentileri, öğrenci önerileri