Analysis Of M. Ravel’s Alborada Del Gracioso In Terms Of Form And Piano Technique


Creative Commons License

Sayın S., Sayın E.

Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuarı Dergisi, sa.13, ss.54-65, 2018 (Hakemli Dergi)

Özet

Bir müzik eserini iyi icra edebilmek için;
bestecinin yaşadığı dönemin, coğrafyanın, doğduğu yerin, etkilendiği akımların
veya bestecilerin, müzik dilinin (stilinin) incelenmesinin yanı sıra eserin
teknik, form ve müzikal açılardan da iyi analiz edilmesi oldukça önemlidir.
Bundan dolayı bir eseri enstrüman ile çalışmaya başlamadan önce bu araştırmayı
yapmak mutlaka tavsiye edilir. İcracının yapacağı bu araştırma çalacağı eseri
daha çok benimsemesine ve bestecinin duygularını, isteklerini daha iyi
anlamasına yardımcı olacaktır. Fransız empresyonist (izlenimci) besteci Maurice
Ravel’in (1875-1937) piyano eseri Miroirs
(aynalar) beş bölümden oluşur ve her bölüm bestecinin zihnindeki düşüncelerin
veya resimlerin yansımasını ifade eder. Bu bağlamda eser empresyonist müziğin
en önemli örneklerindendir. Çalışmaya konu olan parça Alborada del Gracioso
 Miroirs
serisinde dördüncü sıradadır ve piyano tekniği açısından bakıldığında dinamik
yapısıyla içlerinde en zor olanıdır. İspanyol Flamenko müziği unsurları
barındıran parça aynı zamanda piyanistler arasında da en çok bilinen ve
çalınanıdır. Bu nedenlerle araştırmada Alborada
del Gracioso
’yu çalacak piyanistlere eseri çalışma öncesinde veya çalışma
sırasında başvurabilecekleri kapsamlı bir kaynak ortaya çıkarmak hedeflenmiştir.
Parçanın form ve piyano tekniği açısından analizi yapılmış olup, piyanistlere
kolaylaştırıcı bazı tavsiyelerde bulunulmuştur.