İklim Değişikliğinde Gençlerin Farkındalığı ve Yeşil Mutabakat Eylem Planı Üzerine Bir Nicel Araştırma


Danışman Ö., Kabasakal A., İşeri A. C.

V. Uluslararası Uygulamalı İstatistik Kongresi (UYİK), İstanbul, Türkiye, 21 - 23 Mayıs 2024, ss.1

  • Yayın Türü: Bildiri / Özet Bildiri
  • Basıldığı Şehir: İstanbul
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.1
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

İklim değişikliği ve beraberinde getirdiği sorunlar küresel ölçekte uyarı veren konuların başında gelmektedir. Yeşil Mutabakat Eylem Planı ülkelerin gündemlerinde olan, tüm çevresel unsurları dikkate alan ve iklim değişikliği konusuna son derece kapsayıcı şekilde yaklaşan bir belge olarak karşımıza çıkmaktadır. Yeşil mutabakat Eylem Planı’nda da karşımıza çıkan iklim değişikliği sorunlarıyla mücadele adımlarının ancak geniş tabanlı bir farkındalık oluşturulmasıyla gerçekleşebileceği öngörülebilmektedir. Gelecekte toplumu yüksek oranda etkileyebilecek çevresel sorunların, bugünden tedbirlerinin alınması, farkındalık kazanılması, gelecekteki olası büyük sorunlara tedbirli olunması açısından önem arz etmektedir. Araştırmanın hedef kitlesi olan eğitimli gençlerin değişen yaşam dinamiklerine adaptasyon yeteneklerinin yüksek olması, teknolojik gelişmelere en yatkın kesim olması, eğitim sürecindeki gençlerin toplumla daha fazla etkileşim içerisinde olması, edindikleri meslekler sonrası sosyal ve ekonomik yaşam içinde aktif yer alacak olmaları gibi unsurları çalışma açısından önem taşımaktadır. Bu nedenle, somut sonuçlara ulaşabilmek ve hedef kitle özelinde tutum değişikliği oluşturabilecek farkındalık düzeyine erişilebilmek için araştırma evreninin belirli bir uzmanlığa odaklanmasına karar verilmiş ve Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi lisans öğrencileri araştırma evreni olarak seçilmiştir. İzmir Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi’nde yürütülen çalışma, gelecek nesilleri yönlendirme misyonuna sahip gençlerin katılımıyla gerçekleşmiştir. Yazarlar tarafından geliştirilen anket çalışmasına 104 kişi katılım sağlamıştır. Çalışma, niceliksel araştırma yöntemleri kullanılarak yürütülmüş olup, Dokuz Eylül Üniversitesi Edebiyat Fakültesi lisans öğrencileri evreninden seçilmiş örneklem üzerinden gerçekleştirilmiştir. Soru formundaki 23 soru için bir puanlama sistemi geliştirilmiştir. Puanlama sistemi, bireylerin farkındalık düzeyini ölçmeye odaklıdır. Anket uygulamasıyla hedef kitlenin konu hakkında farkındalık düzeyleri, ilgi düzeyleri, en yoğun kullandıkları dijital mecralar belirlenmiştir ve bunlara bağlı olarak çalışmanın iyiliği yönünde anket sonuçları analiz edilmiş, konuya ilişkin literatür taramaları yapılmıştır. Analiz aşamalarında örneklem grubunun demografik özellikleri tanıtılarak, farkındalık düzeylerinin demografik değişkenlere göre farklılaşmaları araştırılmıştır. Farkındalık düzeylerinin belirlenmesinde kullanılan soru grubunun güvenilirliğini ölçen Cronbach’s Alfa güvenilirlik katsayısı 0.904 elde edilmiştir.