World Youth Studies Conference II, 18 - 20 Mayıs 2022, ss.169-170
Küresel kapitalizm, her ne kadar 2008 küresel finans krizi, Donald Trump yönetimi gibi korumacı hükümetlerin politikaları ve küresel salgın gibi bağlamlarda sekteye uğrasa da, dünyanın temel sosyo-ekonomik sistemi olma özelliğini sürdürmektedir. Kapitalizmin mantığı ve kültürü hem coğrafi hem de toplumsal bakımdan küresel çapta yayılmış ve yerleşmiştir. Kapitalizmin değerleri ve kurumları her yerde, her toplumda, her sosyo-ekonomik kesimde öğrenilmekte ve işlenmektedir. Bu doğrultuda, ulusal kökenleri önemli olmaksızın firmalar arasında küresel üretim ağı kurulmakta; sadece kapital koyanlar değil, kapitalist kültürü içselleştirmiş herkes kapitalist sınıf üyesi olarak değerlendirilmekte; kapitalizmi kurumsallaştıran devlet yapısı ortaya çıkmakta ve tüketimcilik yaşam tarzlarının ve sosyal kimliğin yapı taşı halini almaktadır. Bütün bu eğilimler küresel kapitalizmin kültürünün öğrenilmesi temeline dayanmaktadır.
İnsanların öğrendiği değerler, inançlar ve davranışlar, yaşamlarını yöneten kurallar ve kendi dünyalarını yorumlamak üzere inşa ettikleri anlamlardan oluşan kültür, küresel kapitalizme de biçim ve yön vermektedir. Bu kültür genç kuşakları da etkilemektedir. Küresel kapitalizmin kültürünün şu değerleri ve anlamlarının gençler üzerinde etkili olduğu görülmektedir: Rekabetçilik, materyalizm, servet sahibi olma, piyasa yönelimli yetenekler kazandıracak eğitimler alma, üretimcilikten tüketimciliğe yönelim, bireycilik, statü kollama, başarı odaklılık, fiziksel görünüş idealleri, popülerlik, küresel bilinç... Gençler küreselleşme sürecinde bu yönde değişim geçirirken özellikle Batılı olmayan toplumların gençleri özgün kültürlerinin bazı değer ve anlamlarını yitirebilmektedir. Aile, arkadaşlık, dayanışmacılık, sosyallik, öz tarihi ve kültürü koruma, yetinmecilik gibi kültürel öğeler gençler arasında önemini ve önceliğini kaybedebilmektedir.
Küresel kapitalizmin kültürünün özgün kültürlere baskın gelmesi eğilimi Türk gençleri arasında da görülmektedir. Türkiye’de genç olmak; daha çağdaş olduğu düşünülen küresel kapitalist değerleri öğrenme ile geleneksel kalma arasında salınarak biçimlenmektedir. Fakat bu süreçte genç işsizliği, yoksulluk ve yoksulluk içinde tüketimcilik, yurt dışına göç, bireysellik/sosyallik çatışması, sosyal kimlik karmaşası, teknoloji bağımlılığı, fırsat eşitsizliği gibi sorunlar, gençleri kuşatmaktadır. Dolayısıyla Türkiye’de genç olmak zorlaşmaktadır.
Bütün bu bağlamda bu çalışmada amaçlanan; kapitalizmin değerlerinin gençleri nasıl yönlendirdiğini ve biçimlendirdiğini ortaya koymaktır.
Bu amaçtan hareketle birinci bölümde küresel kapitalizmin anlamı ve eğilimleri açıklanacak; ikinci bölümde küresel kapitalizmin değerleri doğrultusunda gençliğin durumu incelenecek ve son bölümde ise Türkiye’de genç olmak değerlendirilecektir.
Global capitalism is the principal socio-economic system of the world, although it is interrupted by 2008 global financial crisis, some governments’ protective policies like Donald Trump’s administration and Covid-19 pandemic. Capitalism’s logic and culture disperse and settle down on a global scale in terms of both geography and society. Capitalism’s values and institutions are learnt and processed in every place, every society and every socio-economic group. In this respect, global production network is set up among corporations independently from their national origin; everyone who learns capitalist culture is assessed as a member of capitalist class along with the capitalists who possess capital; the state is structured by institutionalizing capitalism; and consumerism forms the lifestyles and social identity. All these tends depend on being learnt the culture of global capitalism.
Culture consisting of values, beliefs and behaviours that people learn, rules that manage people’s lives and meanings that people builds to construe their worlds gives form and way to global capitalism. This culture affects the young generations, as well. Those values and meanings of global capitalism impact on young people, such as competitiveness, materialism, having wealth items, attending education programs that gain market-driven skills, consumerism rather than producerism, individualism, status-seeking, focusing on success, physical appearance ideals, popularity, global consciousness and so on. While young people change in this way in the process of globalization, the youth from non-Western societies may lose the values and meanings of their original culture. Young people may not prioritize some cultural components such as family, friendship, solidarity, sociality, protecting the essential history and culture, thriftiness, and so on.
The culture of global capitalism prevails over the authentic culture for Turkish young people, as well. To be a young in Turkey is formed between learning global capitalist values that are seen as modern and remaining traditional. But also some problems encompass young people, such as youth unemployment, poverty and consumerism along with poverty, migration abroad, clash between individualism and sociality, confusion on social identity, technology dependency, inequality of opportunity, and so on. So to be a young in Turkey becomes difficult.
In this
context, it is aimed to put forth how capitalist values shape young people. And
the meaning and tends of global capitalism will be explained in first section,
the situation of youth will be examined in terms of the values of global
capitalism in second section, and finally to be a young in Turkey will be assessed.