Near East Historical Review, vol.12, no.4, pp.459-469, 2022 (Peer-Reviewed Journal)
The aim of this research is to examine the historical
development of education in Ağrı during the Republican
period with measurable data. The research sought
answers to the following questions: 1) How has the
numerical development occurred in the educational levels
of Ağrı and what is the current situation today? 2) How
has the number and ratio of schools, teachers, students
changed in all educational steps of Ağrı, and what is the
situation at the current point? 3) What are the factors that
determine the quality and quantity of education in Ağrı?
Historical analysis technique, which is one of the types of
qualitative research, was used in the research. The
research was conducted in the light of educational
statistics. The data in question were classified as
preschool, basic education, secondary education,
vocational-technical education and higher education
institutions, which are the school steps of the Turkish
education system. In the research, the year 1923, the year
the Republic was founded, was taken as the beginning
and the century period was explained with the data of
certain years. When the schooling rates are examined, it
is seen that preschool education remains below the
average of Turkey in all educational steps except for the
5 age category only. In Ağrı, the number of schools,
teachers, students, students per teacher, schooling rates
and the number of students per teacher have been realized
much higher than the population growth. In the same
way, positive results have been achieved in terms of the
number of students per teacher.
Bu araştırmanın amacı, ölçülebilir verilerle
Cumhuriyet döneminde Ağrı’da eğitimin tarihsel
gelişimini incelemektir. Araştırmada şu sorulara
cevap aranmıştır: 1) Ağrı’nın eğitim kademelerinde
sayısal gelişim nasıl olmuştur ve günümüzde gelinen
durum nedir? 2) Ağrı’nın tüm eğitim basamaklarında
okul, öğretmen, öğrenci sayıları ve oranlarının
değişimi nasıl olmuştur, gelinen noktada durum
nedir? 3) Ağrı’da eğitimin niteliğini ve niceliğini
belirleyen faktörler neler olmuştur? Araştırmada nitel
araştırma türlerinden biri olan tarihsel analiz tekniği
kullanılmıştır. Araştırma eğitim istatistikleri ışığında
yapılmıştır. Söz konusu veriler Türk eğitim
sisteminin okul basamakları olan okulöncesi, temel
eğitim, ortaöğretim, mesleki-teknik öğretim ve
yükseköğretim kurumları şeklinde sınıflanmıştır.
Araştırmada Cumhuriyetin kurulduğu yıl olan 1923
yılı başlangıç olarak alınmış ve yüzyıllık dönem
belirli yılların verileriyle açıklanmıştır. Okullaşma
oranlarına bakıldığında okulöncesinin sadece 5 yaş
kategorisi dışında kalan tüm eğitim basamaklarında
Türkiye ortalamasının altında kaldığı görülmüştür.
Ağrı’da okul, öğretmen, öğrenci, öğretmen başına
düşen öğrenci sayıları, okullaşma oranları ve
öğretmen başına düşen öğrenci sayısı nüfus artışının
çok üzerinde gerçekleşmiştir. Aynı şekilde öğretmen
başına düşen öğrenci sayısı bakımından olumlu
sonuçlar elde edilmiştir.