E.А. Frolova’da Yeni Bir Akılcılık Olarak İslam (Kuran)”


Creative Commons License

Müminoğlu K.

RUS EDEBİYATINDA VE KÜLTÜRÜNDE İSLAM VE MÜSLÜMANLAR» ULUSLARARASI KONGRESİ 26-27 EKİM 2023 İzmir, Türkiye, İzmir, Türkiye, 26 - 27 Ekim 2023, cilt.1, ss.15-19, (Tam Metin Bildiri)

  • Yayın Türü: Bildiri / Tam Metin Bildiri
  • Cilt numarası: 1
  • Basıldığı Şehir: İzmir
  • Basıldığı Ülke: Türkiye
  • Sayfa Sayıları: ss.15-19
  • Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Adresli: Evet

Özet

Frolova, Evgenia Antonovna uzun yıllardır M. V. Lomonosov adındaki Moskova Devlet Üniversitesinde felsefe bölümü Profesörü olarak çalışmıştır. Frolova’nın Ortaçağ Arap İslam Felsefesi Tarihi, İslam Felsefesi üzerine önemli çalışmaları bulunmaktadır.  Frolova İslam üzerine çalışmalarında özellikle inanç ve akıl konularında araştırmalar yapmış İslam’ın felsefi temellerini Rusya’da akademik çevrede ve okuryazarlar arasında tanınmasında önemli katkılar yapmıştır. Frolova İslam felsefesindeki ortaya konulan felsefi düşüncenin 19. yüzyıldan 20. Yüzyılın sonlarına dek yeniden canlanmasının esaslarının neler olduğuna dikkat çekmektedir.  İslam kültürünün yeni öğretilerinde zamanımızın sorunlarına ne gibi rasyonel çözümler getirebileceği, bilimsel ve teknolojik gelişme, birikmiş yığının üstesinden gelmenin yollarının araştırılması, kökenlerine dönüş veya çağdaş zeminde İslam’ın üretebileceği reform hakkında önemli fikirler ortaya koymaktadır. Felsefenin geleneksel sorunlarının devam etmesinin yanında, onlara olan ilgi, bunların sosyal ve kültürel kalkınma görevlerinin yerine getirilmesi, felsefenin vizyonu açısından ne kadar önemli olduklarına göre belirleniyor. İslam toplumun modern uygarlıktaki yeri ve kişiliğin ve bilincin (bireysel ve toplumsal) önemi, diğer insanlarla ilişkilerin anlaşılması, kişinin kendi değerlerine karşı tutumu gibi yeni tarihi ve kültürel oluşumlarla zenginlik ve doygunluk kültürler ve bunların korunmasının insan kültürü açısından önemlidir. Frolova bu sorunların çözümü bağlamında “İslam’ın rasyonelliği” içeriği, epistemolojik özelliklerinin de dikkate alınması gerektiği kanaatindedir. Bu çalışmamızda Frolova’nın “Yeni bir akılcılık olarak İslam” konusundaki düşüncelerini incelemeye çalışacağız. Frolova’nın İslam’ın rasyonelliği konusunda ortaya koyduğu tarihsel bakışın yanında, rasyonel kabulleri önde tutan ikna ve vaaz ilkelerine verdiği değeri açıklamaya çalışacağız.